Skip to footer
Saada vihje

Elevandid Pelgulinnas - kuhu vadid, mees?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tõnis Mägi esineb sel pühapäeval Rakvere Kolmainu kirikus. Ühtlasi paneb kontsert punkti ka nädal aega kestnud neljandatele Rakvere kirikupäevadele.

Tõnis Mägi ütleb, et kes lavale läheb, sellele peab väga korda minema see, mida ta teeb. Muusik peab seisma ise oma loo taga - ta on looja.

On üks juhtum, mida sina, Tõnis Mägi, kindlasti ei mäleta, aga mis mulle on eluks ajaks meelde jää­nud. See juhtus peale Mosk­va olümpiat, olin tol ajal Tallinnas taksojuht ning kesklinnast istusid peale sina, üle lii­du tuntud täht. Juhtub, et mõni räägib taksos kogu eluloo ära ja ma imestasin, et laval nii impulsiivne artist “spa­siite, spassiite razbii­toe serdse majoo”, tohutu elaa­niga vulkaan, esinema harjunud mees ei vaheta ühtegi sõna. Kui sa ise­­gi taksojuhtidega ei rää­gi, kes siis publik on?

Laval tuleb esineda igasugustele inimestele. Üks on inimese iga­päevane elu ja hoopis teine tema lavaelu. Õige on, et lavaelu on ikkagi mask ja selle maski pead sa riputama nagisse, kui lähed oma tavaellu, rollid jäägu teatrisse.

Taksoreisijana tavaelus eelistad olla endassetõmbunud?

Inimene ei ole ju ühe­plaaniline, olgu ta oma olemuselt kes tahes. Igaüks tahaks vahel olla omaette ja mitte esineda. Kui mask, millega inimene on la­val, kleepub näo külge ka mujal, siis seda on piinlik vaadata ja tajuda. Meie kultuuris on inimesi, nimesid nimetamata, kes esine­vad ka siis edasi, kui nad võiksid olla täitsa vabalt need, kes nad on tegelikult.

Tahaks küsida midagi väga isiklikku, aga alustaks vene roki isast, religioossest ja mitmepalgelisest Boris Grebeshniko­vist, ansambli Akvaarium loojast. Minu arvates olete millegi poolest sarnased, kas olete koos esinenud?

Grebenshikoviga ma koos esinenud ei ole, aga olen ta kontserti­del käinud, mulle ta meeldib.

Vot see Grebeshnikov on vene meelelahutustööstuse kohta öelnud: läbini mäda ja ebasiiras. Kas see käib ka Eesti ajaviitetööstuse kohta või on ainult Venemaal nii?

Ma arvan, et meil Eestis meelelahutustööstus puudub, me ei saa võrrelda Venemaad Eestiga, selleks on mastaapide vahe liiga suur. Me ei saa võrrelda isegi Soo­met ja Eestit, sest Eesti on Eesti, ta on nii meeletult väike. Ometi on siin oma kirjutamata seadused, mida võiks tähele pan­na. Meil on natuke teistmoodi kui mujal maailmas.

Ühesõnaga, väikeses Eestis on popkultuuriga asjad korras, siin on kõik ehtne ja karge?

Ei, ma ei arva nii. Arvan, et kõike on olemas. Kui inimene läheb lavale, siis ta peab uskuma, mida ta seal teeb, talle peab see väga korda minema, lihtsalt üliväga meeldima, siis on ta siiras. Reeglina artistid, kellel on midagi öelda, kes kirjutavad muusikat ja ka tekste – nad seisavadki oma loo taga. Nii nagu Grebesh­ni­kov, nii nagu Eplik, Jarek Ka­sar, Riho Sibul, Mari Kalkun – ühe­sõnaga, loojad. Aga muidugi, kui inimene lihtsalt eputab, esi­neb esinemise pärast, et ma näi­tan teile, milline hääl mul on ja kuidas ma oskan laval hüpata, unustades tuuma, mis selles muusikas on, siis see on võlts.

Viimasel ajal räägitakse palju massikultuurist, pop­muusika ei saagi kanda sügavat sõnumit, sest se­da tehakse raha pärast ja publik võtab massikultuuri rohkem kui meelelahutust. Ometi oled sina erand, oled isegi luterlikult peapiisko­pilt saanud au­hinna. Millises positsioonis sa selle vastu võtsid, kas kui siseringi mees või koguduse sõber?

Kuulun Viljandi Jaani kogudusse. Ainult sõber nüüd küll mitte, kogu austusega suh­tun kiriku nõukogusse. Ma po­le selleks omalt poolt küll midagi teinud, et mulle see auhind anti. Küsisin siis, miks see autasu on, ja öeldi, et minu laulude eest.

Tõnis, kui tohib su raamatust “Müümata naer” mee­nutada üht su unenägu: suur, pisut laokil mõisa saal ja see on otsast otsani täis erineva vanusega klavereid, muidu on instrumendid heas korras, aga ometi on eranditult igal pillil mingi viga. Sinu osa on neid parandada. Su publik ongi nagu klave­rid – pole täiuslikke inime­si, igaühel on oma vead ja hin­gemõrad. Ja mitte kõigile ei ole antud siin Eesti­maal seda rolli – parandada südameklavereid. Kas tunnetad prohvetlikku kutset, nagu Juhan Liiv?

Kõigepealt, ma tänan, et sa niimoodi näed. Ma ise ei taha nende asjade üle nii arutada. See ei vii kuhugi, kui ma n-ö iseenda na­bas sorgin. Olen selle analüüsimisest ja arutlemisest loobunud, kuna see käib niikuinii üle mi­nu pea. Aga mis puudutab une­nägu, siis ei kanna see mitte ainult ühte sõnumit. Prohvetlik on kindlasti, et klaverid on ühes ruumis, mis tähendabki, et nad on ühes ruumis. Ja juba ülemöödunud aastal saigi minust Eesti klaverimuuseumi kuratooriumi lii­ge. Muuseum tuleb Helme mõi­sa ja 16 klaverit on olemas.

Ja ongi mõis ja klaverid, seesama unenägu, nüüd ta siis materialiseerub. Nendes asjades ei ole nii, et üks liita üks on kaks, tavaline matemaatika siin ei toimi. Kui sinu peopesale langeb kümme piiska vett, siis see ei ole kümme tilka peopesal, vaid sellest saab üks piisk.

Samas raamatus “Müüma­ta naer” kirjeldad pilti lap­sepõlvest, kus korraga sam­muvad elevandid Pelgulinnast läbi – tsirkus on linnas. Illusionist Kio ja kloun Karandaš, akrobaadid. See muusika, need lõh­nad, millegi eriskummalise ootus. Tsirkus oli kaubamaja vastas, õhtusel etendusel tõsteti lõvi masinavärgiga lae alla, heideti peale sinine atlasriie ja ühtäkki oli puur tühi. Ime. Kas leidsite elu jooksul lõvi ikka üles?

Aa, jälle see piibli sümboolika. See kõik, mis puudutab nii suurt temaatikat, mina saan ainult tun­ne­tuslikult sellele vastata ja ka kõhk­lusega. Sellega on nii, et sa istud klaveri või kirjutuslaua taha, hakkad kirjutama laulutekste ja ühel hetkel tuleb vaim peale, eesti keeles on niisugune ütlus. Ja korraga märkad, kuidas sulg krabiseb, justkui keegi juhiks su kätt. Muide, “Müü­mata naer” tuleb 8. detsembril välja uues kuues, olen sin­na kolmandiku juurde kirjutanud.

Väga huvitav raamat. Pöörduksin tagasi selle mõtte juurde, et keegi nagu juhtis su kätt. Kas “Koit” sündis just nii?

“Koit” sündis niimoodi jah. See oli lihtsalt äkitselt olemas.

Aga sa unustasid ju meloodia ära, harmoonia oli meeles, aga meloodia?

Jah, aga see tuli tagasi. Palvetasin selle pärast, ja tuli tagasi. Ta kuidagi teistpidi, see viis, tii-ta-taa, ta-dadadaa, see tuli kuidagi teisiti. Need on ühed sellised värgid, mida on väga raske seletada. Peab lihtsalt kogema.

Aasta oli vist 1988, kui seda lauluväljakul esitasid. Nii­sugust aega ei tule ju enam kunagi tagasi. See juhtub inimese elus vaid üks kord.

Sellist aega ei tule enam nii või teisiti mitte kunagi. See on see panta rei, nagu kreeklased ütlevad, et jõkke astud ainult üks kord. See oli midagi erakordset, tunne oli, nagu oleks sind lülitatud ühte suurde vooluringi, inimesed hoidsid ju üksteisel kätest kinni, ja sina seal ees laulad, oled ühes vooluringis ja see rapu­tas nii psüühiliselt, vaimselt kui füüsiliselt väga läbi, see on selline ...

Mulle on üks mees öelnud, ime et sa ellu jäid. Mul olid ju peo­pesad veriseid täppe täis, nagu oleks ma pigistanud siili või nõelapatja. See oli meeletu energialaks, mis sealt läbi käis. Kogu nõukogude aja hirm, kannatused ja lein, kõik tuli ühel hetkel minul vastu võtta. Peale seda, tund­liku inimesena kusagil 90nda­tel, ei leidnud ma enam pid­epunkte, oli vaja olla omaette, lausa kloostrisse oleks tahtnud minna, et saada rahu ja puh­kamist. Et mõelda edasi, kuhu vadid, mees, quo vadis.

Jaa, võimas. Tõnis, kas nii­sugust Eestit tahtsimegi, pooled otsivad tööd välismaalt, ei ole isegi oma raha enam, elekter ähvardab minna vabaturule, lubavad muudkui hinnatõusu. Vaatamata “Koidule” pole Eestit nagu eestlastele enam olemas.

Mitte ainult Eestis pole asi, me pea­me vaatama seda maailmapilti laiemalt. Pole enam 30ndate aastate Eestit, millest kõik unis­tavad, kui olime omaette riik ja kõik oli väga hästi. See, mis praegu toimub maailmas, näitab ju selgelt, et jõuame väga suurte muutusteni.

Vendade Strugatskite ja Andrei Tarkovski filmis “Stalker” on üks tuba kee­la­tud tsoonis, kus täituvad kõik soovid.

Soovide tuba oli see, seal ilmnesid inimese tegelikud motiivid.

Jah, seal täitusid inimese alateadlikud soovid, tuli välja see, kes sa tegelikult oled. Nii läks keegi mees õilsa plaaniga tsooni oma ven­nale surmahaigusest paranemist tooma, aga soo­videtoas ootasid teda kullaämbrid – mammon vaatas vastu. Ma tõmban paralleele Eestiga, ütleme “Koit”, aga mõtleme kullaämbreid.

Jah, mammon. Muide, seesama Stalkeri pilt oli mul silme ees, kui ma “Koitu” lõin. Kummaline, et sa seda siin meenutad.

Ja veel need klaverid, maestro. Tänan vestluse eest.

Ma tänan.

Kommentaarid
Tagasi üles