Süvenev majanduslangus tõukab ettevõtted ja kodanikud laenude tasumisel makseraskustesse, millest on raske leida väljapääsu.
Kuidas laenukoormaga majandussurutises toime tulla
Majanduse praegune seis on avaldanud mõju kõikide pankade klientide maksevõimele, erandiks ei ole ka Swedbank.
Tarbimise vähenemise tõttu kahanevad ettevõtete müüginumbrid ja selle võrra vähendatakse ühtlasi töötajate arvu.
Tarbige mõistlikult
"Kahjuks tuleb tunnistada, et protsess on alles algusfaasis ja tõsisemad ajad on ees. Tänaseks on laenu tasumisel raskustesse sattunud inimeste-ettevõtete hulk kasvanud, ent mitte palju," rääkis Swedbanki Põhja-Eesti regiooni ärikliendisuhete osakonna juhataja Meelis Annus.
Kindlasti leidub kliente, kes mõtlevad, et mis siis ikka juhtub, kui üks kuu võlgu jääda. "Tegelikult mõjutab see kliendi usaldusväärsust ja edasisi laenusaamise võimalusi, samuti laenu hinda. Sattudes Krediidiinfo andmebaasi, võib kaotada ka koostööpartnerite usalduse," selgitas Annus.
Olukorra eitamine ja n-ö pea liiva alla peitmine süvendab muresid ega ole pikaajaline lahendus. Meelis Annus arvas, et kindlasti ei tohiks laenumakse tasumiseks võtta kiirlaenu, mis suurendaks probleemi järgmiseks kuuks veelgi. Peale laenumakse tuleks tasuda ka väga suure intressiga kiirlaen.
Majandusjuhtidel soovitas Meelis Annus tegelda asjadega, mida nad väga hästi oskavad ja millest lõpuni aru saavad.
"Olge kokkuhoidlikud ja pidage silmas kuluefektiivsust. Kohanduge kiiresti muutunud keskkonnaga." Turg on kogu maailmas kahanemas ja tõenäoliselt mõjutab see enamiku ettevõtete müügikäivet ja kasumit. Kiiret olukorra paranemist pole näha.
"Tarbige mõistlikult ja võimetele vastavalt, võimalusel koguge sääste ning investeerige enda teadmistesse," soovitas Annus.
Maandage riskid
ASi SEB Pank Rakvere kontori direktor Ivo Järvala ütles, et loomulikult muudavad majanduskeskkonna mõningane halvenemine, tarbijahindade tõus, kinnisvaraturul toimuv ja muud seesugused protsessid igasuguste kohustuste, eriti laenukohustuste täitmise raskemaks.
"Tõenäoliselt võib probleemsete laenude hulk veel veidi tõusta, kuid loodetavasti mitte suurel määral. Arvata on, et riskantsemate projektide puhul - väga maksevõime piiri peal, väga väikese tagatise ülekattega - on probleemid juba ilmnenud," arvas Ivo Järvala.
Kõige õigem on raskuste tekkimise ohu korral võimalikult kiiresti panka (laenuandja poole) pöörduda - kindlasti leitakse õigel ajal ühenduse võtmisel nii laenusaajat kui -andjat rahuldavaid lahendusi, sh maksepuhkus, laenugraafiku muudatused, väikelaenude ümberstruktureerimine jne.
"Pank on huvitatud headest suhetest kliendiga ja suhtub lugupidamisega laenusaajatesse, kes ise oma raskustest teada annavad," kinnitas Järvala.
Tegevusetus ja laenuandja vältimine sellises olukorras ainult süvendab probleemi.
"Kõige halvem ja mõtlematum on maksevõime halvenemise korral pöörduda laenude tasumiseks vajaliku raha saamiseks kiirlaenuandjate poole - see ei ole mitte mingil juhul lahendus," toonitas Järvala. Samas tundub, et uute laenutaotlejate teadlikkus ja vastutustunne on kasvanud.
"Lisaks sellele, et laenuotsuseid tehakse läbimõeldumalt, küsitakse üha enam laenu võtmisega seotud riskide maandamise võimalusi. Näiteks võetakse SEBist koos tarbimislaenuga järjest rohkem töökaotuse või
-võimetuse puhul kaitset pakkuvat laenumaksete kindlustust," kommenteeris Järvala.
Abi maksepuhkusest
Et laenukoormaga toime tulla, on üheks võimaluseks taotleda maksepuhkust.
"Nordea pank võimaldab eluasemelaenude põhiosa maksepuhkust erinevatel juhtudel," sõnas panga krediidikontroller Tiina Kukk.
Tema sõnul selgitab Nordea Pank alati välja taotletava maksepuhkuse põhjuse ja tulenevalt sellest pakub laenusaajale ka sobivaima lahenduse.
Sagedasemad maksepuhkuse taotlemise põhjused on tööta jäämine, lapse sünd, tagatisvara müügiperioodi pikenemine jne.
"Nordea Pank paneb klientidele südamele, et alati tasuks pangaga ühendust võtta esimeste probleemide tekkimisel, sest sageli on võimalik võlgnevusi ära hoida maksegraafiku ümbertegemisega, laenu tähtaja pikendamisega, põhiosale maksepuhkuse andmisega või leitakse muid mõlemaid pooli rahuldavaid lahendusi," selgitas Kukk, rõhutades, et kindlasti ei tohiks võtta SMS või muid kiirlaene, samuti täiendavaid väikelaenukohustusi teistest pankadest, sest sellest tekivad üldjuhul veel suuremad probleemid ja inimene leiab ennast lõpuks väljapääsmatust olukorrast.
"Pank ei ole vaenlane, vaid proovib alati abistada ja lahendada tekkinud olukorda selliselt, et ei tuleks hakata realiseerima laenu tagatiseks panditud vara," kinnitas Tiina Kukk.