Juhtkiri: Assamalla lahing

Virumaa Teataja.

FOTO: Meelis Meilbaum

Kui Ameerikamaa mees Eric Leif Vanderer neli suve tagasi Assamallas burgeriputka avas, ei osanud ta uneski näha, et selle asukoht nii popiks muutub, nagu see praegu on. Vanderer on sealt (ja ka mujalt, kus ta burgeriäri proovis) ammu kadunud ja viimastel suvedel pidas kunagise vallamaja ja hilisema kaupluse kõrval oma burgeriputkat teisel pool teed elav naine, kelle Rita Kodukohvikus valmistatud burgerid on asjatundjate arvates Vandereri omadest märksa mahlakamad ja maitsvamad.

Nüüd on aga Rita Kodukohvik parkimisplatsilt minema tõstetud ja see on leidnud endale koha maantee veeres, kust aga ametimehed selle ära võivad ajada.

Juriidiliselt on kõik korrektne, sest vana vallamaja leidis endale uue omaniku, kes avas nelja aastaga hästi sissetöötatud kohas oma kiirtoiduputka ning ei soovi konkurenti oma kinnistule. 

Reeglina pole sellised meetodid, kus võetakse üle teise ettevõtja sissetallatud rada, toiminud. Asi ei ole selles, kas skeem oli JOKK, eetiline, ebaeetiline või veel mingi neljas-viies variant. Pankrotti saab end majandada ka heades tingimustes ning vastupidi.

Aus ettevõtja teeb ise kõik selleks, et klient mõistaks: olen tegelikult teine firma teiste maitsetega. Aga sellist ausust kohtab majanduses, ja eriti toiduainetööstuses, muidugi harva. Vorstile pannakse Krakov nimeks, sest kunagi oli see väga hea vorst, ja klient ostab nime pärast, kuigi tegelikult meenutab tänapäevane Krakovi vorst kunagist vaid selle poolest, et on rõngas, mitte latt. Nii on ka limonaadide, küpsiste ja kümnete muude toodetega.

Reeglina pole sellised meetodid, kus võetakse üle teise ettevõtja sissetallatud rada, toiminud.

Uue kaubamärgi tuntuks töötamine on muidugi aeganõudev ja kallis ning alati ei pruugi see õnnestudagi, sestap siis lastakse liugu vanade müügikohtade, väljanägemiste ja kaubamärkide peal. Tarbija pealiskaudsus ja lihtsameelsus annavad säärastele asjadele ainult hoogu juurde.

Kurb, kui üks kaupleja teise töö ja vaeva järsku külma kõhuga üle võtab. Vaata, millise nurga alt tahad, no ei jäta head muljet.

Kurvem oleks veel, kui seni edukana silma torganud ja klientide kiidetud toitlustuskoht lõpuks sootuks kaoks. Aga pigem kaob too uus putka kui kange eesti naise kodukohvik.

Tagasi üles