Vanad masinad stardivad mööda ajaloolist trassi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Raivo Hannusele kuuluv Chrysler CO 6 oli kunagi Al Capone jõuguliikmete valduses.
Raivo Hannusele kuuluv Chrysler CO 6 oli kunagi Al Capone jõuguliikmete valduses. Foto: Veiki Ojaperv

Täna stardivad ligi 200 vana masinat, mis enne 1989. aastat ehitatud on, teekonda Viliusest Tallinnasse, ajaloolist Balti keti trassi pidi. Esimesed bensiinifiltrid vahetatud, masinad läikima löödud, algas täna suviselt palaval hommikul reis.

Päev algas masinate väljanäitusega Viliniuses Gediminase torni juures. Balti keti toetusürituse korraldaja Indrek Sirk naljatles, et vanatehnika hobiga käib kindlasti kaasas teatvat tüüpi edevus. "Milleks masinate restaureerimise peale nii palju aega kulutada, kui neid kellelegi näidata ei oleks," muheles Sirk.

Kiire mineku käigus suutis osa Eesti delegatsioonist Vilniuse vanalinna ära eksida, kuid kohalike abiga jõuti siiski üritusele kohale. Platsile oli kogunenud üle 200 auto ning tuhatkond huvilist. Lõuna ajal stardib kolonn teekonda Riia poole, esimesed kilomeetrid Vilniusest välja mööduvad Leedu politsei eskordi saatel.

Teiste hulgas võtab ajaloolisest teekonnast osa Pärnumaa ettevõtja Raivo Hannus, kes sõidab 1933. aastal ilmavalgust näinud Chrysler CO 6-ga. Masinal on intrigeeriv ajalugu. Nimelt on see kolmekümnendatel kuulunud Al Capone jõuguliikmetele. Kui Al Capone transporditi ühest vanglast teise, soetas mafia neli Chryslerit, mis kõik eri paikadesse paigutati. Juhul, kui vanglast põgenemise katse oleks teoks saanud, oleks Hannusele kuulunud Chrysler Inglismaal lennujaamas jõugupealikku oodanud. Katse luhtus, auto konfiskeeriti ning paigutati Inglismaale automuuseumisse.

1972. aastal muuseum pankrotistus ning Chrysler rändas tagasi oma sünnimaale kollektsionääri kätte. Auto vahetas Ameerika Ühendriikides veel korra peremeest, taaskord omanikuks kollektsionäär.

Käesoleva aasta kevadel tõi Hannus auto Eestisse. Tema sõnul on auto hästi hoitud, kuid remonti vajab aegajalt ikka. "Nagu vanade autodega ikka, mingisuguseid probleeme esineb. Praktiliselt esimene sõit Soome, kus oli vanatehnika huviliste klubi juubel, lõpetas auto veepump töötamise. Jõudsin Pärnu piirile," rääkis Hannus.

Kolmkümmend aastat tagasi oli Hannus Balti keti ajal Läti piiri lähistel Lillis. "Peensusteni enam kindlasti seda päeva ei mäleta, kuid emotsioonid olid kindlasti tugevad. Meid oli seal tõesti palju, inimesed olid lausa kolmes reas," sõnas Hannus. Hannus meenutas, et tolle aegne korraldus oli äärmiselt suur ettevõtmine, kuna teatavasti oli tol ajal kommunikatsioon suur väljakutse. "Seda aeti töökohtade kaudu, bussid viisid meid kohale. Erinevatele kolhoosidele olid delegeeritud kindlad lõigud, kuhu rahvas viia, et me kõik ühte puntrasse ei satuks," kiitis ta.

Vanatehnika huvi pärinemist, nagu paljud teisedki osavõtjad, Hannus otseselt nimetada ei oska. "Üks hetk restaureerisin isa mootorratta ära, siis ema oma. Siis juba esimese auto. Ja siis oledki sõltuvuses," naeris Hannus. Sarnaselt paljudele vanatehnika huvilistele on ta oma hobi pärandanud kahele pojale.

Tagasi üles