/nginx/o/2020/01/17/12878679t1h4203.jpg)
Läinud aasta septembris kirjutas Virumaa Teataja probleemist, et avalike liinide bussid ei peatu enam mitteametlikes peatustes ega võta teeotstest peale kooli tõttavaid lapsi. Nüüdseks on Kadrina–Salda–Tapa liinile lisatud kolm ametlikku peatust, uusi peatusi on mujalgi.
Viimati kinnitas Tapa vallavalitsus ametlike peatustena Antsu ja Salda teeristi, mis mõlemad asuvad liinil number 46. Juba varem oli Kadrina vald avanud samal liinil Tõnikse peatuse.
Just kõnealuse bussiliini tõttu sai probleemist teada laiem avalikkus. Liinil number 46 Kadrina–Salda–Tapa sõidab rahvakeeli “koolibuss”, sest õpilased kasutavad seda kõige rohkem. Kuigi tegemist on avaliku liiniga, millele kehtivad omad reeglid, peatus buss varem igas teeotsas, kus lapsed ootasid. Bussijuht lihtsalt oli oma küla mees, kuid tegelikult ta eiras seadust: avaliku liini buss ei tohi reisijaid peale võtta ega maha lubada tähistamata peatuses.
Pärast seda, kui liini hakkasid teenindama ka teised juhid, selgus, et nii mõnigi laps peab bussi peale saamiseks kõndima hea mitu kilomeetrit piki sama teed, mida mööda buss sõidab, sest bussijuhid ei tahtnud riskida seadusrikkumisega. Näiteks Tõnikse talu teeotsast käib buss mööda, kuid Udriku või Salda peatuseni on sealt hea mitu kilomeetrit. Bussi peatumine mitteametlikus peatuses on seaduse järgi ohtlik, aga seda, kui ohtlik on lapsel pimedas ja eriti talvel mööda maanteed seigelda, ei arvesta ükski bürokraat.
“Kadrina vald reageeris kriitikale kiiresti,” kiitis Sulev Kalda Tõnikse talust. “Juba sügisel paigaldati peatusetulp ja laps saab nüüd teeotsast kenasti bussile. Mis parata, kui bürokraatia nõuab raiskamist – peatusetulp ja koorem kruusa teepeenra laiendamiseks ju ometi ka maksab –, aga vähemalt probleem on nüüd lahendatud.”
“Tõenäoliselt oli abi ka ajaleheartiklist,” kiitis Kalda. “Tore, kui mõned asjad meil ka kiiresti korda saavad.”
Kadrina abivallavanem Aarne Laas ütles, et uusi peatusi rajati veel: üks Võipere, teine Vohnja kanti. “Kolmas, mida soovisid Läsna kandi inimesed, tuleb veel,” rääkis ta. “Tegelikult taheti Tapa–Loobu maantee äärde veel üht peatust, aga selle rajamiseks ei andnud maanteeamet luba, kuna olemasolevad peatused on lähedal. Üldiselt olid nii maanteeamet kui ka Põhja-Eesti ühistranspordikeskus väga koostöövalmid ja asjaajamine käis kiiresti.”
Aarne Laas kinnitas, et uute ametlike peatuste rajamine pole sugugi kallis. “Mul pole enam täpselt meeles, kuid pakun, et suurusjärk jäi paarisaja euro kanti,” lausus ta.
Tapa vallas avatud Antsu ja Salda teeristi peatus rajati samal põhjusel kui Tõnikse: reisijad olid, buss varem peatus, kuid ametlikult seda teha ei tohtinud. “Salda teerist oli isegi ametlikus graafikus olemas, kuid tee ääres polnud peatuskoht tähistatud,” ütles Tapa valla teede- ja liikluskorraldusspetsialist Jaanus Annus. “Antsu on seaduse mõttes täiesti uus peatus. Kuna aga reisijaid seal on ja et asi oleks korrektne, tuli peatuskoht tähistada.”