Saada vihje

Negavatt kutsub taas noori maailma muutma

Copy
Mõne aasta eest toimetas Negavatt Pärnus.
Mõne aasta eest toimetas Negavatt Pärnus. Foto: URMAS LUIK/PRNPM/EMF

Negavatt kutsub juba seitsmendat korda 18–30-aastaseid noori maailma muutma. 

Tänasest saavad taas kõik 18–30-aastased noored esitada ideid keskkonnainvesteeringute keskuse (KIK) roheideede konkursile Negavatt. Parimatest parimatele on ette nähtud kuni 10 000 eurot oma algatuse elluviimiseks. Ideede esitamise tähtaeg on 23. veebruar. 

KIK-i juhataja Andrus Treier tõdes, et keskkonnateemad lähevad noortele üha enam korda ning seda näitab ka aasta-aastalt Negavati konkursile esitatavate ideede arvu kasv ja põhjalikkus. "Negavatt on suurepärane võimalus just probleemkohtadele tähelepanu juhtida, kuid ka lahendusi välja pakkuda," selgitas Treier, lisades, et KIK toetab siinjuures nii sisuliselt kui ka rahaliselt. "Konkursi auhinnafond on 28 000 eurot, kuid veelgi olulisem on võistluse käigus koolitajatelt ja ekspertidelt saadavad teadmised, mis aitavad ideid lihvida ning nende teostumisele lähemale jõuda."

Negavati idee puhul võib tegu olla nii toote kui ka teenusega, mis aitab säästa ressursse, aga ka algatusega, mis suurendab keskkonnateadlikkust. Seda kõike kodus, koolis, linnas või terves maailmas. 

Negavati projektijuht Anni Raie julgustas, et konkursile kandideerimises pole midagi keerulist. "Negavatile esitatav idee ei pea olema valmislahendus ning omada ei tule ka põhjalikult koostatud ja eelarvestatud projekti, vaid Negavati kodulehel tuleb täita lihtne ankeet, kus saab oma mõtte edasi anda." Raie lisas, et kõik edasine tulebki konkursi käigus, mil koos ekspertidega asutakse oma ideid samm-sammult ellu viima.

Pärast ideede esitamise tähtaega, milleks on 23. veebruar, valivad KIK-i ja keskkonnaministeeriumi töötajad välja 15 edasipääsenut. Kuni 10 paremat saavad 1000 eurot oma idee testimiseks, läbivad põhjaliku koolitusprogrammi ning jätkavad teed 2. juunil toimuva superfinaali suunas. Parim nendest saab 10 000-eurose peavõidu idee elluviimiseks. Teise koha pälvinutele on ette nähtud 5000 ja kolmandaks platseerunutele 3000 eurot. Lisaks annavad eriauhindu välja konkursi partnerid.

KIK-i ja keskkonnaministeeriumi koostöös sündinud konkursile on kuue eelmise hooaja jooksul laekunud kokku 305 ideed. Näiteks on Tartu ülikoolis korraldatud kraanivee joomise kampaania, loodud mitmekorratopside pesumasin Circup. Samuti on konkursilt tuule tiibadesse saanud võtmehoidjaks kokkuvolditavaid ja korduskasutatavaid poekotte tegev Poko ning Tartus Aparaaditehases asuv Paranduskelder. Oma projektidega lähevad jõudsasti edasi Eesti esimesi magusaid hummuseid tootev Lummus Foods, keskkonnateadlikkust suurendav lauamäng EcoRace ning tööstustele kuullaagrite jälgimissüsteeme arendav Inway.

Tagasi üles