Pangakaart on tänapäeval levinud ja aktsepteeritud maksevahend nii ostjate kui müüjate jaoks. Kaardimaksed asendavad aina enamate ostu- ja müügitehingute puhul sularaha. Mitte ilmaaegu ei nimetata pangakaarti 21. sajandi sularahaks.
Kuidas saab pangakaart kaitsta kaardiomaniku raha?
Kuigi pank hoolitseb selle eest, et klientide raha oleks riskide vastu igati kaitstud, peab oma raha turvalisuse eest seisma ka kaardiomanik. Kaarti on lihtne kasutada ja seetõttu unustatakse vahel ära igapäevased abinõud, mida järgides saab vältida kaarti varitsevaid ohte.
Kõige lihtsam viis pangakaarti ja seega oma raha kaitsta on kaarti mitte silmist lasta ning varjata PIN-koodi. Pangakaarti ja PIN-koodi võiks võrrelda turvaluku ja selle võtmega. Kui võti satub valedesse kätesse, ei suuda ka kõige kallim ukselukk oma eesmärki täita. Seetõttu tuleb pangakaardi PIN-kood pähe õppida, mitte üles kirjutada. Samuti tuleks PIN-koodi sisestamisel klahvistikku varjata käe, rahakoti või muu sobivaga. Kui tundub, et keegi võõras koodi sisestamist liiga lähedalt jälgib, ei maksa häbeneda paluda tal veidi eemale hoida.
Enne PIN-koodi sisestamist või kviitungile allkirja andmist pole kunagi liiast üle kontrollida tehingu summa. Kuigi hiljem on võimalik viga ka panga kaudu parandada, on siiski tunduvalt lihtsam teha seda ostukohas enne summa kinnitamist. Summa vaatamine enne tehingu kinnitamist peaks olema kaardikasutaja hea ja igapäevane harjumus.
Samuti tuleb tähelepanelik olla internetist sisseoste tehes. Et vältida pettust, peaks esmalt kindlaks tegema, kas müüja ka reaalselt kaupa müüb. Selleks tuleks ühendust võtta kodulehel toodud kontaktandmetel. Kui neid lehel ei ole, ei saa klient hiljem kodulehe omanikuga võimalike pretensioonide korral ühendust võtta. Sellise müüja või teenusepakkuja kaupadest ja teenustest on mõistlik loobuda.
Kui kaupmehe kodulehel on kontaktandmed, kuid saadetud täpsustavatele küsimustele ei vastata, tasub samuti kaaluda ostu tegemist mõnest teisest internetipoest. Turvaliseks saab pidada veebilehti, mis kasutavad kliendi topelttuvastamise lahendusi Verified by VISA ja MasterCard SecureCode.
Ostmisel kaardiandmeid sisestades on mõistlik kasutada usaldusväärset arvutit ja vältida ühiskasutuses olevaid masinaid. Kaardinumbrit ei ole kindlasti soovitatav edastada võõrast arvutist, kus võib peituda informatsiooni salvestavaid programme.
Jätkuvalt on aktuaalsed ka kurikuulsad elektronkirjad, mis õnnitlevad kirjasaajaid kopsakate rahaliste lotovõitude ja muu sarnase puhul. Eranditult küsivad kirjasaatjad selliste n-ö selgest taevast alla sadanud võitude väljastamiseks isiklikke, muu hulgas ka krediitkaardi andmeid. Kui ahvatlev see ka ei tundu, ei tasu oma andmeid siiski saata, sest võidusumma jääb tulemata ja raha väidetava võitja arvele jõudmise asemel tehakse kaardiga hoopis kulukaid tehinguid, mis jäävad kaardiomanike kanda.
Kui konto väljavõttelt hakkavad silma tundmatud tehingud või on oht, et sellised tehingud võivad peagi aset leida, tuleks kiiremas korras ühendust võtta pangaga, et sulgeda kaart. Pärast kaardi sulgemist annab pank edasised tegutsemisjuhised.
Välismaal tuleks kaarti kasutades hoiduda “sõbralikest abistajatest” ning olla hästi tähelepanelik, et keegi kaardiandmeid kopeerida ei saaks. Osal pankadel on tõhus kaardiseiresüsteem, mis võimaldab tuvastada kahtlasi tehinguid ning kliente kohe turvaabinõudega kaitsta. Leidub näiteid välisriike külastanud Eesti turistidest, kelle pangakontol on pärast välismaal kaardiga maksmist tehtud kahtlustäratavaid toiminguid. Seiresüsteemi kasutavad pangad saavad klienti kahtlastest tehingutest kohe teavitada ning lahendada võimalik kahju juba eos.
Niisiis võib kaardikasutaja olla kindel, et kaardil on tema raha kindlas kohas ja hästi hoitud.
Tuleb vaid ise olla hoolikas ja oma salaandmeid ainult iseenda teada hoida.
Kasutamine
• Hoia kaarti hoolikalt – see on sinu elektrooniline raha!
• Ära jäta kaarti järelevalveta kohta, kus teised võivad sellele ligi pääseda (nt kohvikusse, autosse, poeletile).
• Informeeri panka ka siis, kui sa pole kindel, kas kaart on tõesti kadunud. Suletud kaarti saab alati asendada.
• Kaarti tohid kasutada ainult sina ise. Ära anna kaarti kellelegi – ka mitte oma pereliikmetele ega sõpradele.
• Õpi pähe pangakaardi PIN-kood ja hävita PIN-koodi ümbrik.
• Ära kirjuta PIN-koodi kaardile ega ka mujale, kus see võib olla teistele nähtav. Ära ütle oma PIN-koodi kellelegi.
• Ära vali PIN-koodiks numbrikombinatsiooni, mida on teistel kerge ära arvata (nt 0000, sünniaasta, maja- või korterinumber jms).
• Tehinguid tehes kontrolli, et keegi ei näeks PIN-koodi. Vajaduse korral varja klaviatuuri rahakoti või käega või palu enda taga seisvatel inimestel pisut eemale astuda. Kui kahtlustad, et PIN-kood on teistele inimestele teatavaks saanud, sulge kohe oma kaart, helistades panga klienditeenindusse.
• Kaardiga tasumisel jälgi, et teenindaja ei viiks kaarti silme alt eemale. Ole alati juures, kui kaardiga tehingut tehakse.
• Enne tehingu kinnitamist allkirja või PIN-koodiga kontrolli alati tehingusummat.
• Jälgi, et automaadi juurest lahkudes oled alati saanud nii soovitud sularaha kui ka kaardi. Pane väljavõetud raha ja kaart kohe rahakotti ning lahku automaadi juurest.
• Kontrolli regulaarselt oma konto väljavõtet. Kahtlase tehingu leidmisel pöördu kohe panga poole.
• Ära kasuta sularahaautomaati öisel ajal inimtühjas ja valgustamata kohas. Jälgi, et läheduses ei viibiks kahtlaseid isikuid.