
Arvutiekraanil on tühjus. Siis tuleb tekst. Fotod. Aga edasi? Disainer Toomas Erapart heidab mõtliku pilgu kuvarile ja kavala ajakirjanikule. Ei lausu midagi. Siis hakkab juhtuma. Mis täpselt, selgub näitusel Teatrikinos.
Arvutiekraanil on tühjus. Siis tuleb tekst. Fotod. Aga edasi? Disainer Toomas Erapart heidab mõtliku pilgu kuvarile ja kavala ajakirjanikule. Ei lausu midagi. Siis hakkab juhtuma. Mis täpselt, selgub näitusel Teatrikinos.
Rakvere kinomajas saavad Virumaa Teataja disaineri Toomas Erapardi – meie Tomi – kujundused, mis koos ajalehega kaovad mööda ruttavate päevade keerises, peatada ajajõe tõtliku voolu. Vaataja saab uue võimaluse kohtuda disainerikunsti teostega, asuda neisse süvenedes üllatusrikkale avastusretkele.
Vaid disainer ise teab, missugused kujundused on tulnud kergelt, käeviipest, ning mis nõudnud päevi peamurdmist. “Ütleme nii, et olen 95 protsendiga rahul,” sõnab Tom, silmitsedes Rakvere Teatrikinno üles riputatud 41 tööd.
See on disaineri enda valik kujundustest, millega ta on kõige enam rahule jäänud: nii silmale nauditavad kui ka tehniliselt teostuselt keerukamad. Pooled neist on aasta jooksul valitud Postimees Grupi kuu parimate kujunduste sekka.
Kujundused, mis sündinud igapäevases loometöös, avanevad näitusel hoopis hõrgumana kui kiires lehetegemise või -lugemise rutus on olnud aega märgata. Ehkki ka argipäev võib olla pidupäev. Kui asi puutub Tomi kujundustesse.
Sest kui ajakirjanik, kelle lugu – kahte külge hõlmavat persoonilugu või niinimetatud duublit – on Tom hakanud parajasti kujundama, piilub veidi aja pärast taas üle disaineri õla, kostab enamasti ahhetus: tulemus on hoopis põnevam, stiilsem, kõnekam, kui ta oskas kujutleda.
Tom muigab ühe suunurgaga. “Sobib?” on ainus küsimus. “Oh! Jah! Äge!” laseb kolleeg emotsioonid valla. “See on esialgne variant, ma veel nokitsen,” tähendab Tom tagasihoidlikult. Teinekord pärib: “Kas parem oleks nii või nii?” Kuulab arvamuse ära. Juhtub, et lahendus on hoopis kolmas. See kõige õigem. Sest enne, kui töö on täiuslik, ei jää Tomi süda rahule.
Ei jää siis ka. Sest midagi jääb ikka kripeldama. Isegi äsja läinud aasta maakonnalehtede olemuslugude parimaks kujunduseks pärjatud loo “Kes tunneb Liiva-Annust?” kujunduses peitub disaineri jaoks väike “kui”. Sest loomingus pole lõplikku tõde, on vaid lõputu teelolek ideaali suunas. “Tahaks öelda, et see puu tuli kergelt, aga ei tulnud,” ütleb Tom võidutööle viidates.
“Idee, et tahan kasutada raagus puud, tuli kohe, kui kuulsin, et on surma teema. Aga kuidas see koos tekstiga paigutada, võttis aega. Oli mitu varianti. Ja ma ei tea, kas valisin lõpuks õige,” sõnab ta. “Alati jääd mõtlema, et midagi tahaks teistmoodi teha.”
Tehniliselt oli disaineri sõnul näitusele valitud töödest kõige keerulisem bridžist rääkiv külg. “Sellega tegelesin nädala. Õnneks oli materjal varakult olemas.”
Materjal, mis Tomi kätte jõuab, pole alati täiuslik. “Mul on tähemärke, nii... 15 000. Natuke palju,” on Tom pidanud kuulma üksjagu kordi. “Vaatame,” ütleb Tom rahulikult. “Proovi, äkki saad 1000 maha. Edasi vaatame külje peal.” Vaatabki. Leheruum avardub. Nagu võlukepikese puudutusest.
Kui ajakirjanik tunnistab, et fotod on enda klõpsitud ja kaugel meistriklassist, ütleb Tom taas rahulikul: “Vaatame.” Leiab kujundeid, paneb sümbolid mängima. Keerab miinuse plussiks. Tulemus on alati ootamatu, värske, terviklik.
“Kõige alus on ikkagi tekst,” lausub Toomas Erapart. “Siis on kaks varianti: kas on või ei ole pildimaterjali. Kui on, tuleb see võimalikult hästi ära kasutada. Kui ei ole, hakkad ise looma. Kogu kunst,” võtab disainer loometöö olemuse lühidalt kokku.
Toomas Erapart tõdeb, et iga kuuga läheb töö raskemaks. “Kogu aeg tahad midagi uut, ei taha korrata sama asja. Kogu aeg läheb uue leidmine keerulisemaks. Samas just materjal teeb iga kujunduse eriliseks.” Ideaalis kuuluksid kujundusse ka Tomi joonistused, aga nendeks napib tal lihtsalt aega.
“Väga äge on,” ütleb Toomas Erapart, kui näitus on kinomajja üles saanud. “Minu enda lemmik on “Ohtlik kombo”. Ja lennuk. Ja sõdurid,” nimetab Toomas Erapart.
Näituse kuraator, Rakvere teatri peakunstnik Eveli Varik ütleb, et Toomas Erapardi lehekujunduste näituse “Inimene ja kunst ehk Virumaa Teataja parimad kujundused 2019” kajastab sisu poolest kohalikku kogukonda, on vormiliselt põnev ja pakub vaatajale palju äratundmisrõõmu. “Et Tom on väga hea kujundaja, pole saladus. Graafikuna ütlen, et tekstid on paigas, plokid on paigas. Selge ja hea kujundus on see, kui on hea lugeda,” tõdeb Varik.
Peakunstniku sõnul on hea disainer – ja seda Tom raudselt on – tundlik ning suhestub oma loomingus algmaterjali ehk tekstiga. “Ta arvestab selliste nüanssidega, mida inimene ei näe. Kui asjad on täiuslikult kujundatud, on inimesel meeldiv seda tarbida, mis siis, et ta ei mõtle selle peale. Kui see on ilus, on inimesel parem olla.”
Lehetegu on meeskonnatöö, sest ei ole lugu ilma fotota ja hea foto on koos tugeva looga veel mõjusam. Aga ei lugu ega foto jõuaks lehte küljendaja-kujundajata. Ideaalis peaks kirjutaja kaasa rääkima ka selles, millisena ta oma loo kujundust näeb: millised on detailid ja milline on paigutus.
Toomas Erapart on üks imeline disainer, kes kuulab kirjutaja mõtted ära, alati vastu vaidlemata nõustub nendega, kuid siis hakkab tööle ja lisab kujundusse oma nägemuse ja käekirja. Ja mis seal salata, lõpptulemus on alati esialgsest variandist mitu korda parem.
Oleme Tomi üle väga uhked ja põhjust selleks on peaaegu igal kuul, kui Postimees Grupi teostusgrupp valib kuu parimaid kujundusi.
Väga sageli on Tomi kujundused noppinud mitu auhinnalist kohta.
Eesti Meediaettevõtete Liidu pressipeol kuulutati läinud aasta maakonnalehtede olemuslugude parimaks kujunduseks Tomi kujundus 7. septembri Virumaa Teatajas ilmunud loole “Kes tunneb Liiva-Annust?”.
Ühtlasi pälvis Toomas Erapart maakonnalehtede kujunduste üldpreemia.