Ühes on ta veendunud – muusikal on suur mõju noore arengule. “Kui sõna ja sõna väärtus on ajas muutuvad, siis heli tähendus on hoopis isiklikum ja kannab endas siirast emotsiooni – neid tundeid, mis lähevad noortele väga korda. Ma vaatan neile otsa ja räägin nende kui võrdväärsetega. Nad õpivad eeskuju pealt olema siirad. See on ühiskonnas niivõrd vajalik oskus: olla empaatiline, mõistev teise inimese suhtes,” märgib Teno.
Oma pasunatunnis räägib ta noortega vahel ka bioloogiast ja matemaatikast, et siduda praktiline tegevus mõne muu valdkonnaga ja harjutada lapsi märkama seoseid õppeainete vahel.
“Näen, et noored on tänulikud. See on äge!” kostab Teno.
Rakvere Linnaorkestri uus hingamine
Kui Rakvere Linnaorkestri dirigent Jüri Takjas viie aasta eest meie seast lahkus, võttis tromboonimängija Tanel Villand missioonitundest kollektiivi juhtimise üle. Ja ühel hetkel tegi ta ettepaneku noorele muusikule Teno Kongile tulla orkestrit juhtima. “Olen virukas ja tunnen sidet Virumaaga, minu oskustesse on palju panustatud ning minu puhul see investeering tasus ära: ma tulin tagasi ja panustan nüüd ise,” ütleb Teno.
Kaks aastat tagasi, peale suvist linnaorkestri kontserti koos Karl Madisega, saabus orkestril täieliku madalseisu hetk. “Sel ajal läksid veel viis inimest orkestrist ära, ka orkestri mänedžer. See oli punkt, kus mõtlesin, kas hakkan seda punti elustama või ütlen, et asjal on kriips peal,” tunnistab Teno.
Teno nendib, et üksinda ei oleks ta ealeski jaksanud linnaorkestrit august välja vedada. Et ta oli varem tuttav OÜ Virudent Hambaravi omanikega, pille mängiva abielupaari Kristi ja Viido Põldmaaga, võttis ta nendega ühendust. “Viido on fänn nagu mina ja ta oli valmis mänedžeriks hakkama. Meil on hea koostöö, nii et mina saan keskenduda loomingulisele tegevusele ja tema hoiab organisatoorse poole ja rahaasjad korras. Õpetajad Edvin Lips, Artjom Roditšenko ja Peep Pihlak kannavad hoolt lastevanematega info vahetamise eest,” kirjeldab Teno.
Mullu tehti Rakvere Linnaorkestri taaselustamiseks meeletut tööd ning praeguseks on olukord muutunud: kui kaks aastat tagasi oli mängijaid 13, siis nüüd umbes 40.
“Selliseid edulugusid on Eestis vähe, seda enam peame oma kogemust jagama,” lisab ta. “Väikeses kohas saab orkestrit teha küll.”
Teno rõhutab, et huviharidus ei püsi paraku ainult vabatahtlike entusiasmil. Ta toob näite, et OÜ Virudent Hambaravi tegi veebruari alguses ettevõtte kümnenda aastapäeva peol korjanduse kohaliku puhkpillihariduse toetamiseks – õhtu lõpuks koguti ligemale 2500 eurot. “See on meile suur asi ning oleme tänulikud. Meele teeb rõõmsaks, et raha läheb uute pillide soetamiseks ja pakub rõõmu paljudele lastele. Huviharidus pole omavalitsusele pelgalt kulu, vaid investeering tulevikku. Iga uus pill on justkui päästetud elu või uus algus,” märgib Teno. “Kutsun ka eraisikuid ja ettevõtjaid üles linnaorkestri tegevust toetama.”
Teno ajal on Rakvere Linnaorkestrisse tulnud juurde nii palju koolinoori, et neist on värskelt loodud eraldi meelelahutuslik bänd – RLO Partyband. Seal mängitakse muusikat, mille noored ise valivad.
“Praegu saadetaksegi mulle usinalt lugusid, mida võiksime peale kriisiolukorda mängima hakata ja mida võiksin neile arranžeerida. Nad on väga motiveeritud. Nad saavad aru, et praegune olukord on neile ühtlasi võimalus rohkem keskenduda huvitegevusele,” ütleb Teno.
Ja mida noored mängida tahavad? Nüüdisaegset muusikat Lemsalust kuni Taukarini ning Tenole üllatuslikult ka kaheksakümnendate retromuusikat, näiteks AC/DC ja Toto muusikat.
Noortebändiga on praegu jõus esinemine Rakvere ööjooksul ja Tallinna maratonil. “Maratonidel mängimine on noortele väga hea kogemus: tuleb seista pikalt ja mängida pikalt, õppida oma jõuvarusid jagama, huuli hoidma, meeleolu hoidma. Selleks kõigeks ettevalmistus praegu käib, plaanis on harjutada nendega väljas, et nad õpiksid ekstreemsemates tingimustes mängima,” kirjeldab Teno.
Eriolukorra ajal aga paneb ta linnaorkestri materjale koos lugude salvestistega üles Google Drive’i ja lisab ka videoid, mille järgi materjali omandada. Samuti suhtleb ta õpilaste ja nende vanematega sotsiaalmeedias. “Kui mõnes loos on keerulisemad kohad, siis teen video sellest, kuidas omandada näiteks keeruline rütm,” räägib Teno.