Veoauto ZiS taastamisele kulus seitse aastat

Laupäeval kohtas Lääne-Virumaa teedel tavatult palju uhkeid läikivaid vanasõidukeid. 20. juunil pidanuks läbi Eesti kulgema ligemale 200 osavõtjaga vanasõidukite suursõit, kuid lähtuvalt soovitusest vältida suuri kogunemisi ühisüritust ei toimunud ja vanasõidukiomanikud sõitsid ringi väiksemate rühmadena.

Vähemalt üks asi on vanakeses ZiS-is suursõidul mugavam kui sõiduautos: reisile kaasa võetud asjadele on veokastis ruumi lahedalt. Auto omanik Robert Liiv viskas Rakvere teatri parklas pakkidele silma peale.
Vähemalt üks asi on vanakeses ZiS-is suursõidul mugavam kui sõiduautos: reisile kaasa võetud asjadele on veokastis ruumi lahedalt. Auto omanik Robert Liiv viskas Rakvere teatri parklas pakkidele silma peale. Foto: Aivar Ojaperv

Rakvere teatri hoovi kogunes laupäeva lõuna paiku grupike "Ameerika rauda" ja veoauto ZiS, et seigelda Narva-Jõesuusse ja sealt päev hiljem Lõuna-Eestisse.

"Otsustasime sõidu ikka läbi teha, sest see oli ammu planeeritud ja ööbimiskohad kinni pandud. Toetame ühtlasi natukene Eesti turismiäri," rääkis rakverlanna Kristiina Nõlvak, kes läks suursõidule koos abikaasa Neeme Nõlvaku ja lillat karva Pontiac Grand Prix'ga. See elegantne auto on näinud ilmavalgust 1965. aastal.

Kristiina Nõlvak läks suursõidule oma abikaasale kuuluva Pontiaciga (vasakul).
Kristiina Nõlvak läks suursõidule oma abikaasale kuuluva Pontiaciga (vasakul). Foto: Aivar Ojaperv

Teatri parklasse oli omanik manööverdanud ka vanakese, veoauto ZiS, mis on sõitnud Nõukogude autotööstuse konveierilt maha 1956. aastal ja elanud oma esimese elu Tapal Nõukogude armee sideautona. "Vahepeal oli autol veel üks omanik, kuid tema sellega eriti ei sõitnud. Ka sideautona oli autol vähe tööd, nii et mootor oli suhteliselt heas seisus, kui see masin minu kätte sattus," rääkis vanatehnikahuviline ja restauraator Robert Liiv,

ZiS kannab vanaauto musta numbrit, mis tähendab, et see on restaureeritud võimalikult originaalilähedaselt. "Sellel autol on originaalsusprotsent kusagil 99 lähistel," kinnitas Liiv. "Seitse aastat kulus. Loomulikult ei toimetanud ma tema kallal kogu aeg, aga aeganõudev on see töö küll. Vaat et kõige raskem on info kogumine – kui see konkreetne ZiS on välja lastud 1956. aastal, siis ei sobi talle varasemate väljalaskeaastate poritiivad ja suunatuled, aga selle info kogumine, millisel aastal millist modifikatsiooni toodeti, on raske. Üksjagu aega võttis uurimine, milline oli tema originaalne värvitoon. Mul õnnestus töö käigus hankida tehasedokumentatsiooni koopia."

Enne viirusepandeemiat planeeritud suursõidu teekonna kavatses Pärnu kandist pärit Robert Liiv täies mahus läbi sõita. "Ega selle autoga kerge pole, eriti tänapäevastel ringristmikel, sest roolivõimendus ju puudub," lausus sohver heatujuliselt.

Tagasi üles