Vana raudteesild plaanitakse kaitse alla anda

Aivar Ojaperv
, ajakirjanik
Copy
Vana raudteesild koosneb needitud rauddetailidest ja selliseid pole Eestis palju säilinud. Kunagised meistrid on teinud kvaliteetset tööd: suure tõenäosusega neediti sild kokku kohapeal, kuid neediread on sirged ja needipead täpselt ühesugused.
Vana raudteesild koosneb needitud rauddetailidest ja selliseid pole Eestis palju säilinud. Kunagised meistrid on teinud kvaliteetset tööd: suure tõenäosusega neediti sild kokku kohapeal, kuid neediread on sirged ja needipead täpselt ühesugused. Foto: Ain Liiva

Veel 80 aastat tagasi viis Kunda tsemenditehase juurest sadamasse kitsarööpmeline raudtee. Sellel asunud sild on säilinud, ja kuna see on omapärase konstruktsiooniga, tahab kohalik omavalitsus taotleda sellele muinsuskaitsealuse objekti staatust.

Üle Kunda jõe viiv sild on kokku needitud raudkonstruktsioonidest, millesarnaseid Eestis palju ei kohta. Sild on hästi säilinud, sellele on kaasa aidanud ka vahepealne hooldus – kui Kunda sadamasse ehitati uut teed, sai ka sild uue värvkatte. Praegu asuvadki uus maanteesild ja vana raudteesild sõbralikult kõrvuti.

Millal Kunda tsemenditehase kitsarööpmeline raudteevõrk täpselt valmis, pole teada. Mõned allikad pakuvad selleks ajaks 19. sajandi lõppu, kuid ilmselt pole see õige. Eesti Muuseumiraudtee üks eestvedajaid, sõja- ja raudteeajaloolane Mehis Helme pakkus, et kõnealune raudteevõrk rajati 20. sajandi alguses. “Vedureid sellel raudteel oli kolm,” rääkis ta. “Esimene neist ehitati 1902. aastal. Seega on alust arvata, et ka raudtee võeti kasutusele 1902.”

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles