Vanad teed käisid külast külla ja talust tallu

Aivar Ojaperv
, ajakirjanik
Copy
All paremal on Hulja kalmistu. Paremal on uus tee, keskel vana, mida praegu saavad kasutada kergliiklejad. Taamal paistab Kadrina alevik.
All paremal on Hulja kalmistu. Paremal on uus tee, keskel vana, mida praegu saavad kasutada kergliiklejad. Taamal paistab Kadrina alevik. Foto: kaart

Pidid ikka sandid teeolud olema – 1950-ndate lõpus sõitis Tallinna–Narva kiirbuss Rakverest Vaekülla pool tundi. Aga mida ta sinna otsis? Sest pool sajandit ja rohkem aega tagasi käisid ka suured maanteed hoopis teisi radu. Kust kuhu vingerdas Tapa–Rakvere tee ja miks käis Narva buss Vaekülas, sellest käesolev lugu räägib.

Kui 1939. aastal sõlmitud Molotovi-Ribbentropi pakti järel hakati Eestisse sisse tooma Nõukogude vägesid, ei pidanud oma kodusid maha jätma mitte ainult inimesed. Isegi maanteedel tuli end koomale tõmmata ja needki pidid leidma endale uue trassi.

Sellest on vähe räägitud-kirjutatud, kuid Nõukogude Liit paigutas oma väed ka Tapale ja sinna oli plaan rajada sõjaväelennuväli. Ikka samasse paika, kus selle jäänused asuvad praegugi. See polnud tühi koht, kuhu trügiti: seal kulges Paidet ja Rakveret ühendav maantee, samuti Tapa mõisast Tapa–Tartu peateele suunduv raudteeharu, mis kunagi oli ehitatud soomusrongide tarbeks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles