Novembri muutlikud ilmad toovad libeduse ka kergliiklusteedele, mistõttu muutub jalg- või tõukerattaga sõitmine märksa ohtlikumaks kui soojal sügisperioodil. Turvalisemaks liiklemiseks on soovitatav pöörata tähelepanu rehvidele, hooldada regulaarselt sõiduvahendit ja valida oludele vastav sõidukiirus.
Kergliiklejaid ja rattureid varitseb libeduse oht
Kuigi vihmaste ja külmade ilmade saabumisega vahetavad paljud oma kaherattalise mugavama transpordivahendi vastu välja, on aina rohkem ka neid, kes sõidavad jalgrattaga aasta ringi. Velomarketi esindaja Edit Kautsi sõnul on hooaja vahetudes kõige olulisem ettevalmistus õige rehvide valik ja pidev puhastus. "Talvel satub lume, lörtsi ning teekattel kasutatud liiva ja soola tõttu keti ja hammasrataste vahele oluliselt rohkem soppa ja mustust ning see lühendab liikuvosade kestust. Igapäevane jalgratta kasutaja peaks talvel ühe-kahe kuu järel käima läbi jalgrattatöökojast või hooldama jalgratast iseseisvalt," lausus Kauts.
Kui rääkida jalgratta rehvidest, siis saab tõmmata paralleele auto rehvidega. "Rehve peaks valima tõenäolise sõidutee järgi. Kui talvine rattatee on enamasti väga libe (näiteks asulavälised vähem kasutatavad teed), siis tuleks valida kindlasti naelrehv. Linnas, kus enamasti teeolukord märksa parem, on tihtipeale mõttekam kasutada lihtsalt jämeda mustriga rehve, sest näiteks lumisel teel või lumepudrus naastude efekt kaob ning loeb pigem mustri suurus ja agressiivsus," ütles Velomarketi esindaja.
Lisaks muudele ohutusmeetmetele peaks kõik rattasõitjad kandma talvel kiivrit, kuna kukkumisoht on tunduvalt suurem, ning jalgrattale tuleb hankida korralikud tuled nii ette kui ka taha. Elektritõukerattaga liigeldes on liikumiskiirus tunduvalt suurem kui jalakäijal ja tihtipeale ka kiirem kui jalgratturil, mistõttu on ohtlikud olukorrad kerged tekkima. Pealegi jaguneb kaherattalisega liigeldes sõitja tähelepanu kõnni-, sõidu- ja kergliiklusteede ning inimeste ja autode vahel.
Sügiseste sombuste ilmadega võib päeval õhk olla veel ligi 10 kraadi, aga õhtutundidel on asfaldil juba miinuskraadid. "Suur temperatuuri kõikumine tekitab ohtlikke olukordi, sest päevaste plusskraadide valguses ei osata õhtuse tee libedusega arvestada. Lisaks külmale tuleb arvestada muude sügiseste teeoludega, nagu märjad lehed ja vihm, mis teevad samuti teed libedaks," ütles Gjensidige kindlustuse kahjukäsitluse osakonna juht Maarika Mürk.
Tänavusest Gjensidige tellitud ja Nielsen IQ korraldatud uuringust selgus, et 10 protsenti Eesti elanikest sõitis 2020. aastal rohkem jalgratta või tõukerattaga kui varem.
Talvise rattasõidu meelespea:
1. Iga päev talvel jalgrattaga sõites peaks ühe-kahe kuu järel käima läbi jalgrattatöökojast või hooldama jalgratast iseseisvalt.
2. Kui talvine rattatee on väga libe (näiteks asulavälised vähem kasutatavad teed), siis tuleks valida naelrehvid. Tihedamini hooldatud teedel (nt linnas) piisab sageli jämedama mustriga rehvidest.
3. Suurema kukkumisohu tõttu on oluline kanda kiivrit ja teha end teistele liiklejatele tulede (nii esi- kui ka tagatulede) abil nähtavaks.
4. Vihmast märg ja puulehtedega kaetud asfalt võib olla sama libe kui jäine tee, mistõttu tasub kiirust langetada miinuskraadide, aga ka hilissügisese vihmase ilma korral.