R, 9.12.2022

Tiina Mälberg astub lavastajana luulest draamasse

Inna Grünfeldt
, ajakirjanik
Tiina Mälberg astub lavastajana luulest draamasse
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Lavastaja Tiina Mälberg proovib, kas “Alguse” diivan on mugav.
Lavastaja Tiina Mälberg proovib, kas “Alguse” diivan on mugav. Foto: Ain Liiva

Kuidas Tiina Mälberg, kel pagasis neli luulelavastust ja mereluulepidu, jõudis draamateksti ehk “Alguseni”? Ikka poeetilise sõna kaudu. “David Eldridge’i “Alguses” on mõnes mõttes täpselt seesama asi olemas, mida olen varasemates lavastustes teinud. Saan rääkida inimeste läbi- ja üleelamiste lugusid. Autori keel on poeetiline – väga argises keeles on olemas teatud poeesia. See mind väga võlub.”

“Algus” jäi Mälbergile silma juba aastal 2017, lavastama ahvatlesid rollid ja autori vaatenurk. “Lugesin näidendit ja igasuguse valehäbi või kadeduseta sain aru, et ma ei saaks näitlejana mängida kumbagi neist rollidest, aga rollid on ääretult võluvad ja huvitavad. Lavastajana saan mõlemad rollid läbi elada. Olen mõlemasse tegelasse armunud. Minu poolehoid kuulub võrdselt mõlemale tegelasele.”

Mälbergi sõnul on Eldridge kirjutanud traditsioonilise loo, kus kohtuvad mees ja naine, aga lähenenud tegelastele uudselt ja tänapäevaselt, muutmata karaktereid kuivadeks konstruktsioonideks. “Ta pöörab teadlikult stereotüüpe, aga ääretult sümpaatselt – ei kaota ära mehes mehelikkust ja naises naiselikkust, vaid hoopis täpsustab neid. See teebki loo kauniks. Rollid on näitlejatele huvitavad mängida.”

Ehkki lavastuse loomine lükkus mitu aastat edasi, olid Tiina Mälbergil Silja Miks ja Andres Mähar rollidesse valitud ja kokkulepe nendega oli sõlmitud. “Otsisin inimesi, kel oleks seiklusvalmidust minu lavastajakogenematusega kaasa tulla. Näitlejatelt nõuab teatud julgust ja vaprust tulla looma rolle koos lavastajaga, kes on tegelikult näitleja,” selgitas ta. “Neid rolle ei saagi mängida näitleja, kel ei ole tundmatusse viskumise julgust.”

Silja Miks on Tiina Mälbergi sõnul Laura rolli jaoks sobivas eas ning seni kasutanud pigem oma muusikalisi andeid ja mänginud vahvaid karakterrolle, aga saanud end vähem näidata küpsema näitlejana. “Ta ei olnud saanudki mängida ühte kaasaegset naist,” märkis Mälberg.

Näitlejad sobivad laval teineteisega väga hästi. Kõik, mis näitemängus tegelaste vahel sünnib, suudavad nad paarina publikuni tuua.

Tiina Mälberg, lavastaja

Silja Miksi kõrvale väärilist meespartnerit otsides võttis Tiina Mälberg arvesse näidendi sisu. “Seal kohtuvad võõrad. Kuna teatril oli võimalus kutsuda külalisnäitleja, süvenes mõte, et võiks olla näitleja, keda Rakvere publik poleks siin laval igapäevaselt näinud, ja et partnerluses oleks võimalik uudsus ja värskus.”

Aastate jooksul vaatas Mälberg Danny osatäitjat otsides üle “kõik neljakümne tuuris Eesti meesnäitlejad”. “Leidsin ainuõige inimese. Andres Mähar Vanemuises teatrist on Siljale suurepäraseks partneriks. Ta on ülimalt laia andeskaalaga näitleja, võrratu, tähelepanelik ja avatud partner. Andres saab Danny rollis avada oma õrnemat, haavatavat ja tundlikku poolt, mis seni minu arvates ei ole palju rakendust leidnud,” rääkis valikuga rahul lavastaja.

“Näitlejad sobivad laval teineteisega väga hästi. Kõik, mis näitemängus tegelaste vahel sünnib, suudavad nad paarina publikuni tuua. Silja ja Andres peavad neis rollides kandma erinevaid tahke iseendis ning seeläbi avama neid ka teineteises. Sellest tekib justkui keemiline protsess, kus ainete grammhaaval lisamine ja segamine süütab leegi, mille õhutamine paisub plahvatuseks. Näitlejate kanda on see doseering, et kõik, mis laval sünnib, oleks oma aususes, julguses, avameelsuses paras ja õige, plahvatuse purustused publiku jaoks siiski kontrolli all.”

Märksõnad
Tagasi üles