/nginx/o/2022/08/11/14753295t1h2f77.jpg)
Rakverest pärit noored Simona Vall ja Karl-Leo Part alustasid aasta tagasi oma rõivabrändiga, et viia inimesteni kohalik disain, mis ühendaks sentimentaalsuse ja praktilisuse.
Kahe noore loodud bränd Loko Designs pakub inimestele võimalust kanda endale südamelähedane koht klassikalise ja ajatu disainielemendina riietele, et oleks võimalus armsat paika alati endaga kaasas kanda.
Noorte sõnul oli nendele oluline, et idee oleks praktiline ning jätkusuutlik. “Me tahame, et inimesed väärtustaks rohkem kodumaist toodangut ja kohalikku disaini, mitte ei ostaks ainult kiirmoodi,” rääkis Simona Vall eesmärkidest.
/nginx/o/2022/08/11/14753298t1ha54d.jpg)
Karl-Leo Pardi sõnul tekkis tal ettevõtte loomise soov tänu ülikoolis läbitavale ainele, kus tuli valmis teha loomeprojekt. “Siis ma rääkisin Simonale ka, et võiks teha mingit riidedisaini,” ütles Part, kes ise õppis sellel ajal Estonian Business Schoolis ettevõtlust ja ärijuhtimist. Vallil, kes oli sellel ajal alles Rakvere reaalgümnaasiumi abiturient, läks mõte kohe jooksma. “Me leidsime sõbrannaga Pinterestist graafilise kaardi pildi ja siis mõtlesimegi, et äkki teeks neid pusade peale,” sõnas neiu.
/nginx/o/2022/08/11/14753296t1h4aaf.jpg)
Edasi arenes kogu protsess noorte sõnul üsna kiiresti. “Mõte ja tahe oli suur ja siis me hakkasime kohe logo kujundama ja asju otsima, et kust pusad saada ja kuidas midagi teha,” rääkis Vall. Noorte sõnutsi oligi kõige raskem just algus. Juba õige pusa leidmine võttis omajagu aega, sest peamiseks eesmärgiks oli leida kvaliteetne riideese ning selles osas ei oldud valmis järeleandmist tegema. Vahepeal mõeldi isegi sellele, et õmmelda pusad valmis ise, sest sobivat toorikut ei olnud kuskilt saada. “Lõpuks me leidsime läbi tuttavate ühe maaletooja, kes tarnib Belgiast täpselt selliseid pusasid, nagu me soovisime,” ütles Vall.
Pardi sõnul oli kogu protsessi juures kõige keerulisem just algus, sest lisaks vajaliku ressursi leidmisele tuli kõik Loko Designsi puudutav endale iseseisvalt selgeks teha. Isegi graafilise kaardi joonistamine õpiti selgeks – YouTube’i abiga.
“See oli hästi raske protsess, mitu kuud võttis aega, enne kui me selgeks saime, kuidas seda teha,” ütles Part. Vall lisas, et see oli nende jaoks ka allaandmishetk, kus nad hakkasid kahtlema, kas ettevõttest ikkagi asja saab. “Minu arust oli neid allaandmishetki alguses mingi kümme,” viskas Part nalja.
Igale asjale on lahendus, isegi kui sa mõtled, et kõik on jälle pekkis.
Karl-Leo Part, Loko Designsi omanik
Valli sõnul oli neil ettevõtet alustades palju kasu tutvustest, sest nii trüki, kodulehe kui ka turunduse puhul leidus häid sõpru, kes olid valmis nõuandeid jagama. Nii oligi neil võimalus ise vaikselt nokitsedes luua toimiv ettevõte.
Esialgu kasutati pusade tootmiseks kohaliku koostööpartneri abi, kes kandis pusale nende valmis tehtud kujunduse. Möödunud sügisel kolisid aga noored elama Tallinnasse ning siis oli mõistlikum hakata kõike tegema juba oma kätega.
“Meil oli kohe alguses see plaan, et tahaks neid masinaid osta, aga polnud ressurssi ja toetuste kirjutamine oleks olnud ka riskantne. Siis me leidsime need masinad väga hea hinnaga ja saime need kohe ära osta,” rääkis Part. Nüüd nokitsevad noored iga pusa kujunduse otsast lõpuni ise valmis – alates kaardi disainimisest ja lõpetades tikandi tegemisega.
Noorte sõnul on ettevõtte rajamine õpetanud neile eelkõige seda, et kunagi ei tasu pead norgu lasta. “Kui üks uks sulgub, siis avaneb raudselt teine,” ütles Vall. Part nõustus täielikult. “Ma alati mõtlesin nendel rasketel hetkedel ja ütlesin Simonale ka, et igale asjale on lahendus, isegi kui sa mõtled, et kõik on jälle pekkis,” rääkis noormees. Keerulisematel perioodidel aitab nende sõnul motivatsiooni hoida see, kui kliendid võtavad aega, et anda toodetele tagasisidet, sest siis on teada, et kogu töö läks asja ette ja inimene on ostuga rahul.
/nginx/o/2022/08/11/14753297t1h678f.jpg)
Praeguseks on Rakvere noored teinud koostööd ka paljude ettevõtetega ning müünud üle 400 toote. Part toob põnevaima seigana esile selle, kui Tallinna linnavalitsus tellis abilinnapeadele kingituseks Loko Designsi pusad. “Kaks kuud hiljem mulle helistas see sekretär, kes need tellis, ja ma mõtlesin, et nüüd on midagi halvasti, aga siis tuli välja, et linnapeale isiklikult meeldis see pusa nii väga ja ta tahab endale ka sellist,” rääkis noormees.
Kuigi tootevalikusse on juba lisandunud kotid ja T-särgid, on lähituleviku eesmärk klientidele pakkuda suuremat valikut. Seda nii näiteks lasterõivaste kui ka naistele mõeldud pusakleitide näol, et kõigil oleks võimalik leida endale sobiv riideese, kuhu kanda armsaks saanud koha graafiline kujutis.