Singeri õmblusmasinad Eestis
Singeri masinad olid populaarsed ka Eestis. Nende levik sai alguse linnadest, kuid ajapikku omandasid talutüdrukudki vastavatel kursustel masinal õmblemise oskused.
Singeri õmblusmasinad on kodudes tänapäevani üsna hästi säilinud. Neid ei kasutata reeglina enam õmblustöödeks, kuid loobuda samuti ei raatsita. Tihti on nende hoitud ja armastatud masinate pika ea taga peidus lugu. Lugu, mis on kallis ja mida põlvest põlve edasi anda tahetakse. Need lood jutustavad ühtaegu raskest elust, kus toimetulekuks ja toidu hankimiseks tuli Singeril ööd ja päevad tublisti tööd teha, kuid ka südamlikest kohtumistest.
Singeri õmblusmasin oli kallis, seda ei saanud tavaline Eesti pere endale lubada. Kuid ka väikese talu pereema soovis, et lähedastel oleks seljas korralikud rõivad. Nii tuli masina ostuks loobuda perel toidukraamist või koguni lehmast. Eve Jakobson kirjutab oma ema Marie Miilvee (1895–1978) Singerit meenutades: “Et vanaema Pfaff oli sõja ajal juba üsna vana, taheti uuemat. Vahetati siis linnas toidukraami vastu uus Singer ja toodi hobusega Vihterpalusse. /---/
Talupere jaoks oli see üsna tavaline, selles suhtes vahet polnud, kas vastu sai raha või vajalikke asju. Traagiline võis olla linlasel uuest masinast loobumine toidu hankimiseks. Selle poole lugu kahjuks ei tea ega mäleta ka seda, mis masina hinnaks olnud. Seda usun küll, et vahetus aus oli – vanaisa ei olnud nii saamaline, et teise rasket olukorda ära oleks kasutanud. Mida siis võidi viia? Suitsutatud-vinnutatud liha, soolapekki, võid, jahu, mune ja muud, mis hästi seisis ja toitev oli. Küllap selle masina eest ikka hea hulga pidi andma.”
Ka Eestis oli levinud Singeri müük osamaksete eest, kuid nende tasumiseks oli samuti tarvis kõvasti pingutada. Mõnikord oli odavam osta masin ilma kohvrita. Tiiu Lausmaa meenutab oma ema Helmi Kalindi (1907–1986) Singeri masinast rääkides: “Masin on ostetud Rakverest. Täpselt pole teada, kas välja ostetud raha eest või vahetatud söögikraami vastu. Kuid see osteti ilma kastita, isa Karl Kalind (1899–1987) valmistas ise masinale kasti.”
Singeri õmblusmasin oli hinnatud pulmakink, seda pärandati põlvest põlve ja võeti küüditamise ajal kaasa ka Siberisse. Mare Aros meenutab: “Minu vanaema Anna Björn sai jalaga Singeri endale kaasavaraks oma vanematelt. Käinud küüditamistega nii Soomes kui Siberis, tänu Singerile ja vokile hoiti perel hing sees.”
Mõni räsitud ilmega Singer jutustab aga oma raskest saatusest, sest segastel aegadel oli õmblusmasin metsas haohunnikus sõjapaos. Tihti on masinate kehva välimuse taga ka arvukad kolimised ja rännuteed. Aastast 1910 pärineva Singeri omanik Selma Mäll (1901–1983), kes oli oma käsimasinaga kogu elu pere tarbeks rõivaid õmmelnud, jalutas oma elupäevade lõpul maja juures aias, ühes käes labidas ja teises Singer, ning teatas, et “kui ei ole kasutajaid, maetagu ka minu Singer maamulda”, meenutab Selma poeg Tõnis Bergmann. Masin toimetati siiski tuppa tagasi ja see on tänase päevani niisama hoitud ja armastatud kui oma hiilgeaegadel ning töötab kindlasti veel mitu põlve.
Lastel oli kalleid õmblusmasinaid sageli keelatud kasutada. Tihti ei raatsinud perenaine isegi oma kääre hinnalise masina kullatud dekoorile toetada, kartes seda ära kriipida.
Paljud vanad Singeri masinad töötavad suurepäraselt ka tänapäeval, sest nad loodi kestma. Kuid sellest hoolimata pole palju neid, kes vana Singeriga ka reaalselt töötaks, sest neile on üha raskem varuosi hankida ja leida meistrit, kes vana masina hingeelu tunneks ja teda taas töökorda seada mõistaks.
Singeri juubeli tähistamiseks anti 2012. aastal välja uus uhke Singeri juubelimudel, mis teeb sügava kummarduse vana Singeri ees. Ring on täis saanud. Paraku ei ole tänapäeval enam palju neid kuldsete kätega perenaisi, kes selle ilu ja võimalusi hinnata oskaks. Juba ammu ei pea me oma rõivaid õmblema kodus või tellima rätsepmeistrilt. Kaubanduskeskused on täis igas mõõdus ja värvitoonis rõivaid.
Oma kuldajal vapralt perele lisaraha teeninud Singeri masinast on saanud hinnatud sisustuselement. Nii võib leida elule äratatud Singeri jalgu. Mis masinast endast saanud, sellest ajalugu vaikib.
Need masinad, mis on vastu nende tahtmist juppideks võetud, et teenida agara kodusisustaja huve, ei räägi enam lugusid. Ometi olnuks igaühel neist jutustada mõni vahva seik oma perest, mille täisväärtuslik liige ta kunagi oli.
Kui meil oleks aega kuulata ja süveneda, jutustaksid nad meile eestlase oskusest igal ajal ellu jääda ja toime tulla, rasketest aegadest, mis õmblusmasina toel üle elatud, põnevatest kleidimoodidest, mis nende masinatega loodud. Esivanemate raske vaevaga hangitud õmblusmasinatest ei tohiks nii kergekäeliselt loobuda. Kuulake ära nende lood, kui veel on, kes neid rääkida teavad.