Aktuaalne: Busside sõidugraafik dikteerib maainimese elu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Helle (vasakul) ja Meida tulid pangabussist sularaha välja võtma. Selle summaga, mis täna rahakotti pandi, peab järgmise kuuni toime tulema.
Helle (vasakul) ja Meida tulid pangabussist sularaha välja võtma. Selle summaga, mis täna rahakotti pandi, peab järgmise kuuni toime tulema. Foto: Arvet Mägi

Maainimese elu sõltub heast naabrist ja bussidest – kui sularaha otsas ja pangabussi, kust sularaha võtta, pole tulemas, aitab välja naaber, kes laenab bussipileti raha, et saaks Rakveresse sularaha järele sõita.

Esmaspäeva, 5. märtsi hommikul peatus Swedbanki buss Viru-Nigulas poe juures. Suurest libedusest, tuulisest ilmast ja kergest lumesajust hoolimata oli bussi ukse taga kogu aeg üks-kaks inimest ootamas, sest Viru-Nigula vallas on pangabuss ainuke võimalus, kus pangatoiminguid teha. Omavalitsuses pole ei sularahaautomaati ega postipanka, pangakontorist rääkimata.
Esmaspäeva hommikul tulid vallaelanikud peamiselt sularaha välja võtma, aga näiteks ka maamaksu maksma.
Oma järjekorda oodanud Maie rääkis, et sularaha saab välja võtta kord kuus, siis, kui buss saabub. “Kogu raha välja ei võta, võtan natuke lahtist raha, et bussiga sõita,” lausus naine ning rõõmustas, et Viru-Nigula ainsas toidupoes on võimalik kaardiga maksta.


Pangabussi graafikut jälgivad kohalikud hoolega nii vallalehest kui Swedbanki infolehtedelt. Ikka selleks, et ei peaks Rakveresse sõitma. “Sõit maksab ja siin on bussiühendus nagu on ...,” nentis Maie, lisades, et kui Rakveresse veel saab, siis Kundaga on lugu hoopis teisiti – jõuad hommikul pool kaheksa sinna ja õhtul pool kuus tagasi.
Samas tunnistasid kohalikud, et esialgu võttis oma elu pangabussi sõidugraafiku järgi korraldamine tükk aega harjumist. Nüüd on tegemised sätitud nii, et tullakse pangabussi asju ajama ja hiljem käiakse ka poes ära.


Igasugusest bussiliiklusest sõltub sealsete inimeste elu aga palju, eriti teatud piirkonna elanike jaoks. Näiteks Mahust käib maakonnaliini buss Viru-Nigulasse teisipäeviti, neljapäeviti ja laupäeviti, kuid pangabuss tuli sel korral hoopis esmaspäeval ja Mahu rahvas vallakeskusesse ei pääsenud.


Pada-Arukülas elav Leviia ei saa üldse ühissõidukitele loota. Tema kõndis esmaspäeva hommikul maha kolm kilomeetrit, et pangateenust kasutada ja poes käia. Sama pikk tee on hiljem koju.
Sellel kuul saabus buss pensionipäeval. “Aga kui buss tuleb kuu lõpus, siis minu meelest ei ole sellest mingit kasu. Viiendal laekub pension, vot, siis oleks bussi vaja, kas 5., 6. või 7. kuupäeval. Täna on väga hästi,” kiitis Helle, kuid meenutas, et esialgu käis buss kuu lõpus, mis tähendas seda, et pärast pensionipäeva pidi ikkagi Rakveresse sõitma. “Kui 5ndal tuleb pension, siis ma ei kannata oodata kuu lõpuni, millal pangabuss jõuab,” kurjustas Helle.


Aga kuidas nad teavad, kui palju sellel kuul sularaha kulub, küsisin järjekorras seisvate naiste käest. “Umbes arvestame,” vastas Helle ja lisas, et kui ootamatute väljaminekute tõttu rohkem sularaha vajatakse, ei jää muud üle, kui peab Rakveresse minema. “Siis laenan naabrilt 1.15 ja lähen käin Rakveres. Naaber ikka aitab,” oli Helle veendunud.
Helle kõrval seisnud Meida kinnitas, et kui on võimalik see raha naabrile laenata, seda ka tehakse. “Maal on üldse üks suur arvestamine.”

Kundast kadus pangakontor ja Vaala keskusest automaat

Eelmise aasta lõpus sularahaautomaatide arvu vähendanud Swedbank sulges Rakveres kolm automaati, mistõttu kadus sularaha väljavõtmise võimalus täielikult Vaala keskuses.
Keskust haldava Rakvere Ärikeskus OÜ arendusjuhi Tanel Hageli sõnul põhjendas pank automaadi sulgemist sellega, et pärast euro tulekut sularaha nii palju enam ei kasutata ja pigem tehakse kaardimakseid.
“Tegelik elu on see, et suur osa tunneb sellest automaadist puudust. Kriitilised olukorrad on siis, kui mõnel poel või kogu keskusel esineb sidehäireid ja kaardimaksed ei toimi,” kõneles Hagel.
Lisaks Vaala keskuse automaadile suleti kaks automaati Rakvere pangakontorites.
1. märtsist suleti Kundas pangakontor. Tehtud otsust põhjendas Swedbank toona oma pressiteates klientide muutunud tarbimisharjumustega pangateenuste kasutamisel.

Kommentaarid


Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivask, millistel tingimustel pannakse piirkonda käima pangabuss? Millised tingimused peab täitma omavalitsus, kes soovib, et neil hakkaks käima pangabuss?
Pangabusside peatusi luuakse: a) panga omal initsiatiivil (alternatiivina suletava kontori ja/või sularahaautomaadi asemele), b) peatuse soov tuleb kohalikult omavalitsuselt.
Pangabussi peatuse loomise eelduseks on koostöö kohaliku omavalitsusega. Kindlad tingimused, mis peatuse puhul peavad olema täidetud, sätestatakse lepingus (parkimiskoht, elektrivool, WC jne). Pangabussi marsruutide/graafikute planeerimisel lähtume sellest, kui suur on piirkonna elanike arv ehk eeldatav pangabussi külastatavus. Soovime, et külastatavus oleks vähemalt kümme klienti tunnis. Kui peatuse külastatavus jääb alla kümne kliendi, siis oleme pidanud läbirääkimisi kohaliku vallaga peatuskoha edasise vajaduse suhtes.

SEB kommunikatsioonijuht Evelin Allas, millistel tingimustel seatakse piirkonnas sisse postipank?
Meie huvi on postipank luua igasse postkontorisse, kui seal on olemas võimalused. Pank ei tee takistusi postipanga loomiseks. Eesti Post peab võimaldama meile sidelahendused.

Eesti Posti kommunikatsioonijuht Inge Suder, millised tingimused peab Eesti Post omalt poolt täitma, et pank saaks postkontoris pangateenuseid pakkuda? Kui palju postipankasid külastatakse?
Eesti Post pakub kõikides postkontorites postipanga teenust. Eristame elektroonilisi ja mitteelektroonilisi postipankasid, kusjuures elektroonilises postipangas saame teenindada kõiki Eesti kommertspankade kliente, kellel on deebetkaart ning tehingud liiguvad reaalajas. Mitteelektroonsetes postipankades on võimalik teenindada suuremas osas vaid SEB panga kliente, välja arvatud sularaha sissemaksu teenus, mida saavad kasutada kõikide pankade kliendid.
Elektroonse postipanga teenuse avamise otsustame koostöös SEBga vastavalt sellele, kuidas on piirkonnas nõudlust teenuse järele. Vaja on teha investeering kaardimakseterminali näol.
SEB korraldab igal aastal postipanga klientide seas rahuloluküsitluse ning vastused on olnud positiivsed. Postipankades saavad kliendid oma igapäevased pangatoimingud tehtud. Näiteks Laekvere ja Tamsalu postkontoris tehakse umbes 200 tehingut kuus, Kadrinas ja Haljalas umbes 100 tehingut.

Milliseid pangateenuseid ja kus lääne-viru maakonnas osutatakse

Swedbanki sularaha väljamakse automaadid

Haljala

Tapa

Tamsalu

Rakvere vald - 2

Simuna

Rakvere linn - 7

Kunda

Kadrina

Väike-Maarja

Kunda

Sõmeru

Rakke

Tapa

Swedbanki pangakontorid

Väike-Maarja

Tapa

Rakvere linn

Rakvere vald (Põhjakeskus)

Swedbanki pangabuss

Jäneda

Kabala

Kunda

Laekvere

Rakke

Tamsalu

Viru-Nigula

Võsu

SEB kontorid

Rakvere

Tapa iseteeninduskontor

SEB sularaha väljamakse automaadid

Kunda

Rakvere - 5

Rakvere vald (Põhjakeskus)

Tamsalu

Tapa

Väike-Maarja

Võsu

SEB postipangad

Haljala

Jäneda

Kadrina

Kunda

Laekvere

Lehtse

Pajusti

Põlula postkontor, Ulvi küla

Rakke

Rakvere

Sõmeru

Tamsalu

Tapa

Tudu

Viitna

Võsu

Väike-Maarja

Märksõnad

Tagasi üles