Kogemuste ostmine või asjade ostmine

Sisuturundus
, reklaamartiklite toimetaja
Copy
Foto: Shutterstock

Meie ümber on tarbimiskultuur ja meil on rohkelt valikuid, mida oma raha eest osta.

Traditsiooniliselt oleme harjunud omandama füüsilisi esemeid - alates rõivastest ja

elektroonikast kuni kodumasinateni. Kuid viimastel aastatel on hakanud tekkima uus

suundumus - kogemuste ostmine. Kogemused on need, mida jääme pikemaks ajaks

meenutama. Need on osa meie teekonnast, mis ei vanane ning liiguvad meie elurütmiga

kaasa kuni viimse hingetõmbeni. Kogemuste ostmine on aga investeering iseendasse ning

enamasti nõuavad sellised asjad tihti küllaltki suuri summasid.

Eestis tegutsevad pangad teostavad aastalõikes mitmeid statistikaid ning prognoose. Kuna laenud jagunevad nüüdseks sihtotstarbelisteks ning üldisteks laenudeks, saab vaadata otseselt statistikat nn kogemuste ostmise tulemi hindamiseks. Kogemuste ostmiseks sobivad näiteks kiirlaen kui ka tarbimislaen. Tänu rahvaküsitlustele ning pankade statistikatele on võimalik võrrelda asjade ostmise ning kogemuste ostmise protsendilist vahet. Kuid siiski tekib küsimus - kumba eelistada.

Uurime, milline valik on parem: asjade ostmine või kogemuste ostmine.

Rõõmu kestvus

Üks peamisi erinevusi asjade ja kogemuste vahel on rõõmu kestvus. Asjad võivad pakkuda meile rõõmu ja rahulolu alguses, kuid see tunne võib aja jooksul hajuda. Kogemused aga jäävad mällu elu lõpuni ning võivad kaasa tuua emotsioone ja rõõmu veel aastaid pärast nende toimumist. Näiteks võib reisimine pakkuda meile unustamatuid elamusi ja meenutusi terveks eluks. Ostes uue telefoni, saad hetkeemotsiooni ja aja jooksul pead selle välja vahetama ning vaevalt sellest hiljem huvitavaid lugusid meenutada on.

Elamuste rikastamine

Kogemuste ostmine aitab meil rikastada oma elu ja meelt. Kogemused pakuvad võimalust arendada uusi oskusi, õppida midagi uut või avastada enda jaoks uusi huvisid. Lisaks pakuvad kogemused meile võimalust suhelda teiste inimestega ja luua kestvaid suhteid. Seevastu asjade ostmine võib pakkuda ajutist rahuldust, kuid ei pruugi meie elu oluliselt rikastada.

Jätkusuutlikkus

Üleilmse keskkonnaprobleemi jätkudes on üha olulisem arvestada ka jätkusuutlikkusega. Asjade ostmisega kaasneb ressursside tarbimine, tootmise jääkide tekkimine ja transpordi mõju keskkonnale. Kogemuste ostmine seevastu võib olla keskkonnasõbralikum, eriti kui need on seotud loodus- või kultuurikogemustega, mis ei mõjuta keskkonda negatiivselt. Näiteks matkamine looduses või külastamine kohalikul kultuurifestivalil võib olla keskkonnasõbralikum valik.

Emotsionaalne väärtus

Kogemused pakuvad sageli rohkem emotsionaalset väärtust kui füüsilised esemed. Mälestused ja kogemused on sageli seotud positiivsete emotsioonidega nagu rõõm, elevus, armastus või seiklushimu. Need emotsioonid võivad meid innustada ja motiveerida edasi minema elus, samas kui asjade omamise emotsioon võib olla lühiajaline ja pinnapealne.

Kuigi asjade ostmine võib anda meile lühiajalist rahuldust, näitavad mitmed argumendid, et kogemuste ostmine võib olla parem valik. Kogemused pakuvad kestvamat rõõmu, rikastavad meie elu, võimaldavad meil oma keskkonnateadlikkust tõsta ja pakuvad rohkem emotsionaalset väärtust. Muidugi on oluline leida tasakaal, sest mõõdukalt toimiv tarbimine võib luua tasakaalustatud ja nauditava elustiili.

Samas tuleb vaadata ka soetusega seotud kulusid. Asjade omandamisel ja soetamisel tekivad alati mingid jäägid ning võimalikkus kirjutada raha nn korstnasse. Igaüks võib omada krediidikontot ja selle arvelt endale pidevalt uusi asju soetada, kuid tagasimaksete tegemine asja eest, mis on vananenud või katki, ei näi enam investeeringuna endasse.

Copy
Tagasi üles