Kuidas teha nii, et eesti hariduse kvaliteet oleks ka tulevikus maailma tipus, et meil oleks kõrge kvalifikatsiooniga ja motiveeritud õpetajad, et haridus oleks igaühele kättesaadav ja vastavalt võimetele jõukohane? Peame leidma mooduse, kuidas suunata oma vähene ressurss (nii inim- kui rahaline ressurss) täpselt sihitud ja põhjendatud kohta. Hariduse kvaliteedi ja efektiivsuse seisukohalt on suur vahe kas õpetaja õpetab viit või kahtekümmet viit last, kas õpetajal on erialane magistrikraad või üldine keskharidus. Tänaste põhimõtete kohaselt tasustame me kõiki ühe mõõdupuu järgi.
Ainult rääkides me probleeme ei lahenda ega muutusi esile ei kutsu, peavad järgnema ka kaalutud ja mõtestatud tegevused. Tapa vallas on võetud eesmärgiks viia koolivõrk vastavusse tegeliku olukorraga, saavutada seeläbi majandusliku efektiivsuse ja hariduse kvaliteedi kasv. Tapa valla eelarvest kulub haridusele üle 11 miljoni euro aastas, mis moodustab üle poole valla kogueelarvest, seega efektiivsem valdkonna majandamine on valla jätkusuutlikkuse seisukohalt olulise osakaaluga. Mõistagi ei saa tervikpildi hoomamiseks vaid Exceli tabelit kasutada, lahendust vajavate küsimuste ring hariduses on märksa mitmekesisem - lisaks palkadele ka õpetajate koormused, karjäärimudel, alustavate õpetajate tugisüsteem jne. Koolivõrgu korrastamisel ei saa unustada kelle jaoks me seda teeme, kõige keskmes on õpilane ja tema võimalused hea hariduse omandamiseks. Väikestel maakoolidel on kahtlemata omad eelised, eelkõige võimalus omandada põhiharidus kodu lähedal. Kogu valla haridusvõrgu käekäiku silmas pidades peame arvestama ka teiste faktoritega, näiteks 1 õpilaskoha maksumus on väikeses koolis kordi kõrgem kui suuremas koolis, aineõpetajaid napib, suurem on kvalifikatsioonile mitte vastavate õpetajate osakaal. Väikeste põhikoolide (näiteks 50 õpilast) ülalpidamine toimub suuremate koolide arvelt, sest riiklik rahastusmudel on üles ehitatud õpilaste arvu, mitte koolide arvu põhiselt.