/nginx/o/2024/10/30/16454579t1hea6f.jpg)
Kui töötaja tahab teha kaugtööd, siis kuidas saab tööandja teda usaldada? Sellist küsimust küsitakse tööinspektsioonilt väga sageli.
Tööinspektsiooni vaimse tervise konsultant Johan Pastarus nõustus, et kodukontor võib tunduda lihtsa ja mugava lahendusena, kuid see toob kaasa ka riskid.
"Kontoris on tööandjal võimalik tagada töötajate ohutus ja luua optimaalne töökeskkond vastavalt kehtivatele töötervishoiu seadustele. Kodukontoris on see keerulisem. Tööandja ei näe, millises keskkonnas töötaja viibib, mistõttu on ka töötingimuste kontrollimine keeruline," ütles Pastarus ja lisas, et esmalt tuleb rõhuda sellele, et termin "kodukontor" on sõna, mis juba võiks näidata teatud ohumärke. "Kodukontori puhul tuleb arvestada, et töö tungib töötaja eraruumi, mis võib mõjutada tema eraelu ja vaimset tervist. Kui magamistoast saab koosolekuruum, siis tahes-tahtmata võib see mõjutada und just töömõtete tõttu."
"Teisalt tuleb siia valemisse ka tööandja," jätkas vaimse tervise konsultant. "Tööruume saavad tööandjad reguleerida ning veenduda, et töökeskkond vastaks seaduse nõuetele. Kodukontori puhul aga tööandja ei näe, kus reaalselt tööd tehakse. Selline pime nurk võib seada ohtu töötaja, aga ka tööandja vastutuse tööülesannete täitmiseks loodud ruumide ees. Seega kodukontoris töötamine on üles ehitatud just usalduse peale."
Usalduse hoidmiseks on Pastaruse sõnul võimalusi mitmeid. Kodukontoriga nõustudes tuleks taotleda sinna minemise võimalus ning taotlusel peaks olema mõlemapoolne kinnitus. Töötaja peab kinnitama töökoha ergonoomikat, ohutust, turvalisust ning tööalast kättesaadavust. Tööandja roll on anda kodukontoris töötavale inimesele kaasa teadmised, mida temalt oodatakse ning kelle poole saab murede puhul pöörduda.
Üheks uueks psühhosotsiaalseks ohuks kodukontoris on pikaajaline töötamine üksinda, mis võib kaasa tuua sotsiaalse isolatsiooni.
"Tööandja peaks rakendama meetmeid, et kaasata kodukontoris töötavat inimest rohkem sotsiaalsesse suhtlusesse. Veebikoosolekud võivad küll pakkuda mingit lahendust, kuid sageli jääb kontakt pinnapealseks. Et vältida konflikte ja arusaamatusi, on oluline hoida inimestevahelisi suhteid elavana – üksnes e-kirjade ja sõnumite vahendusel suhtlemine võib viia kommunikatsiooniprobleemideni, kuna puudub kehakeele ja emotsioonide kontekst. Usalduse säilitamiseks kodukontoris töötamise puhul on vaja töötaja ja tööandja koostööd," rääkis Pastarus.