/nginx/o/2025/06/06/16899653t1h7cab.jpg)
Veel kaks aastat tagasi ei olnud mina tehisintellektile esitanud ühtegi küsimust. Oma esimese katsetuse tegin oma arust lollikindla käsklusega loetleda looduskauneid Läti saari. Tehisaru vastas mulle elegantselt, et ühed kõige ilusama loodusega saared Lätis on Saaremaa ja Ruhnu. Mõtlesin, et see jääb mu esimeseks ja viimaseks ürituseks luua tähenduslik kontakt selle müstilise eluvormiga.
Siin ma aga olen – paar aastat hiljem – arutlemas TI-ga kui alati abivalmis ja heasoovliku kolleegiga õpetajatöö küsimusi. Justnimelt, arutlemas. Algajale pedagoogile on teadupärast põnevate ja mitmekesiste tundide ettevalmistusprotsess ajamahukas töö. Võin aga oma kogemusest väita, et TI-ga konsulteerimine on sellesse protsessi toonud ühelt poolt kergemat hingamist ning teisalt ka suuremat fantaasialendu. Mõistagi on TI võimeline sinu eest ka kogu töö ära tegema alates tunni struktuuri, esitluse ja loenguteksti loomisest kuni rühmatöö aruteluküsimuste ja pisidetailideni välja. Klassi ees seisad aga elava ja hingava õpetajana sina ise. Seega ei ole kunagi päris üks ühele ja mehaaniliselt TI loomingut mõistlik ette kanda. Pealegi, endiselt teeb ta faktivigu. Lisaks tunneb õpetaja oma klassi iseloomu ja eripärasid, mistõttu tuleb alati kriitiliselt läbi vaagida TI pakutud tegevuste paslikkus konteksti. Lõppkokkuvõttes näeb tunni plaanimine tehisintellekti kaasabiga välja siiski pigem kui üks külaskäik haridusteadlase kabinetti. Konsultatsiooni raames kuulab didaktikuks kehastunud abiline ära taustinformatsiooni, nõustades ja jagades seejärel nippe. Järeldused saadud näpunäidetest ning tunni reaalne läbiviimine jäävad aga õpetaja õlule.