Kuidas jõuda koolist elukooli

Ramo Pener
, järvamaalane
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ramo Pener.
Ramo Pener. Foto: Erakogu

Viimasel ajal räägitakse ja kirjutatakse palju koolide liitmise ja lahutamise teemal.


Kahju, et haridus- ja koolireformi sildi all tehakse ettevalmistusi haldusreformiks. Mõiste "hariduspoliitika" on juba printsiibis nonsenss. Kui poliitika ja poliitikud, politikaanid ning plutokraadid panna haridusvankri ette, siis tõusva tempoga kraavi sõitmine on vaid aja küsimus.

Kas haridus- ja muud poliitikud hakkavad kunagi aru saama, et haridus ei võrdu tasemeharidusega, kooli(maja) ja kooliharidusega? Liigid, tasemed, vormid ja astmed ei tee kedagi haritumaks. Kõigile on vaja pesaharidust. Kõigile on vaja alusharidust. Kõik vajavad üldharidust üldise eruditsiooni ning toimetuleku mõttes.

Mõnel on õnn kujuneda haritud inimeseks kutsekoolis, teisel gümnaasiumis, kolmandal kõrgkoolis, neljandal võib-olla hoopis koduõppes ja/või õpipoisina/-tüdrukuna meistri käe all.

Asi on isiksuses

Kõik inimesed peavad tööturul rakenduma. Tööle ei lähe mitte eri- ega kutseala, ei TIMSS ega PISA, vaid sotsiaalselt küps isiksus, kes vastavas lepingulises vormis asub tööle mingile ametikohale. Kutsekoolis õppijal peab olema korralik pesa- ning alusharidus, st korralik lastetuba.

Keskharidus õppekava tasandil peab olema kättesaadav ka kutsekoolis. Küsimus on mahus. Tegelikkuses on üldhariduse ainete maht kutsekoolis üle paisutatud ning selle all kannatab õpiprotsessi kvaliteet. Takerdub isiksuslik areng. Kvantiteeti tuleb vähendada ning kvaliteeti suurendada.

Miks peaks kutseõppeasutuses õppija end tundma kehvemini kui tema eakaaslane Tallinna või Tartu eliitkoolist? Ei pea ega tohigi. Ka kutsekoolides nagu

kõigis muudes õppeasutustes ja -vormides peavad paigas olema väärtused, hoiakud, normid, müüdid ja tabud, mis on usaldusväärseteks suunanäitajateks ning vastupidavaks sillaks koolist elukooli.

Reaal- ja virtuaalmaailmas toimetulek peab olema eesmärk nii gümnaasiumis kui ka kutsekoolis. Ühe kooliliigi eraldamine teisest on sekundaarne. See ei saa olla omaette eesmärk. Vahendit ei tohiks käsitleda eesmärgina.

Elu ja kooli käärid
Kahjuks on kooli ja elukooli vahel sageli liiga suured ning teravad käärid. Elukoolis pole "kohta" erinevatele kooliliikidele ega õppevormidele.

Eluhariduse eeldus pole tingimata riiklik kesk- või kõrgharidus. Ühe katuse all linnas või maal võivad õppida, mängida, uurida, avastada, matkida ning luua eri vanuses poisid ja tüdrukud.

Õnneks pole elutarkus akumuleerunud eliitkoolidesse. Kellelgi pole hariduse (harituse) monopoli. Haritud inimeseks kujunemisel ning sellena säilimisel on oluline roll muuseumidel, kultuuriasutustel, raamatukogudel, kirikul jne. Teatud osakaal on ka eri liiki koolidel. Milline täpselt, seda peaksid välja selgitama empiirilised uuringud.

Aidakem siis elukaugest riiklikust õppekavast hoolimata õppijatele koolist elukooli üleminek teha võimalikult valutuks, et vähem oleks hiljem põhjust pöörduda psühhiaatri või psühholoogi poole.

Kas haridus on ime? Kas usume innovatsiooniaastal ning igasugu surutiste kiuste veel imedesse?

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles