Süvenevas majanduslanguses on löögi alla sattunud paljud ettevõtlusvaldkonnad, eriti valusalt annab kriis tunda autotranspordiettevõtete töös. Seda on näha ka teedel, kus veokeid jääb üha harvemaks.
Transpordifirmad võitlevad majandusraskustega
Kütusehindade järsk langus maailmaturul lohutab vähe, sest ehitusturu kokkukukkumise ja tootmise vähenemise tõttu on vähenenud järsult veoteenuste tellimine.
Füüsilisest isikust ettevõtjana autojuhiametit pidav Tõnu Raus ütles, et üksiküritajatel on praegu väga rasked ajad.
Tellijaid napib
"Aasta viimastel kuudel jäi tööd nii väheseks, et seesugust tellimustevaest aega, kui on praegu, ma oma sohvripraktikas ei mäletagi," nentis Raus.
Aastaid oli Tõnu Rausi koostööpartner E-Betoonelemendi Tamsalu tehas. "See partnerlus oli igati kasulik ja kindel, kuna olen Tamsalu elanik ja ehitusmaterjalide tehas asub minu kodulinnas," selgitas ta.
Kuid ehitusbuumi lõppemine tähendas tellimuste lõppemist ka Tamsalu tehaselt. "Jaanuaris minult veoteenust ei tellitud," märkis Raus. Aastatega on staažikal autojuhil tekkinud palju kliente ja kauaaegsete koostööpartnerite harvadki tellimused on aidanud tal oma elukutse juurde jääda.
"Praegu vean seda, mida pakutakse. Enamik kliente on lähitutvusringkonnast. Suurfirmadelt pole tellimusi saanud," kirjeldas eraettevõtjast autojuht olukorda, lisades, et alles paar aastat tagasi, majandusbuumi kõrgajal, mõni autovedaja kiitles, kui kallilt õnnestus tal oma teenust pakkuda.
"Nüüd ei räägi keegi, kui väikese summa eest tuleb veoteenust osutada, et sinult seda üldse tellitaks. Deflatsiooni mõju transpordisektoris on tuntav ja kõik märgid näitavad, et see süveneb," nentis Raus.
Omahinnast odavamalt
Tõnu Eiki Transport OÜ osutab autoveoteenust poolhaagiskalluritega. Firma juhataja Eiki Eilo tunnistas, et tagasilöök transpordiettevõtluses andis tunda juba eelmisel aasta varakevadel: "Veohinnad langesid isegi poole võrra ja veotellimused vähenesid märgatavalt. Tuli ette veoteenuse osutamist ka kahjumiga, et mitte kaotada klienti." Eelmise aasta paar viimast kuud seisid autod poole oma tööajast, sest tellimusi ei olnud. Raske olukord paneb eriti tähelepanelikult kaaluma iga tehingut.
"Kindlasti on vaja vähendada kulusid, kuid nii palju, et see ei segaks igapäevatööd," ütles Eilo. Pisiremonti tehakse ise, et mitte maksta teenindustele.
"Olukorrast peab välja tulema. Tuleb vedusid laiendada väljaspool Eesti piire, pakkuda klientidele usaldusväärset teenust ja ei tohi olla kitsarinnalise mõtteviisiga. Igast olukorrast väljumiseks tuleb leida õige lahendus," kommenteeris firmajuht.
Tõnu Eiki Transport OÜ veab igasuguseid puisteaineid. "Vajadusel saame teha ka väetiste vedu. Meie autojuhid on vastava koolituse läbinud," rääkis Eilo oma firma võimalustest.
Lääne-Virumaa üks vanemaid ja suuremate kogemustega autoveoteenuste osutajaid on Viru Trans AS. 1993. aastal Eesti kapitalile rajatud transpordi- ja ekspedeerimisfirma põhitegevus on rahvusvahelised ja riigisisesed maanteeveod.
Rahvusvaheliste vedude põhisuundadeks on läbi aastate olnud Läti, Leedu, Poola, Saksamaa, Belgia, Holland, Austria, Šveits, Itaalia ja Venemaa.
Opereeritakse täis- ja osakoormatega. Firma juhataja Tõnu Läänemets ütles, et nii nagu paljudes majandusvaldkondades, on ka autovedajatel rasked ajad. "Majandusbuumi kõrgajaga võrreldes olen autoparki vähendanud poole võrra."
Firma osutab teenust praegu viie veoautoga nii Eesti kui mujal Euroopa teedel. "Kütusehindade langusest on vähe abi, sest veoste tellijatel on endil rahaliselt rasked ajad ja teenust püütakse kätte saada võimalikult odava hinna eest," tõdes Läänemets.
Masinapargi vähendamine oli üks võimalikest sammudest firma kulude kokkuhoidmisel ja viie autoga püütakse seda efektiivsemalt veoteenuseid teha.
Arenemise aeg
Virumaa ühe suurima transpordifirma ASi Lajos omanik Einar Vallbaum, kelle ettevõttes töötab 60 inimest, ütles, et tema firma on suutnud seni majandada töötajaid koondamata, kuigi veoste maht on vähenenud veerandi võrra. Praegu on firma võtnud arengusuunaks Läti ja Venemaa.
"Lätis on meil tütarettevõte ja veoteenuseid teeme ka Venemaale," sõnas Vallbaum. Majandusraskused on kõikjal ja turu hõivamine praegusel kriisiajal eriti keeruline.
"Kui meie ettevõtmine uute turgude hõivamisel õnnestub, soodustab see firma edasist arengut."
Rahvusvahelised veod Lääne-Euroopasse on Einar Vallbaumi sõnul praegu eriti komplitseeritud.
"Eksportides veoautol kaupu näiteks Prantsusmaale, tuleb seal koorma pealesaamist oodata teinekord rohkem kui nädal," iseloomustas Vallbaum olukorda majandussurutises olevas Lääne-Euroopas.