Kavandatava haldusreformi eesmärk on vähendada radikaalselt omavalitsusüksuste hulka ning tekitada seeläbi tugevad (loe rikkad) ja haldussuutlikud omavalitsused.
Märt Moll: Omavalitsuse ülesannete täitmine ei ole optimaalne
Riigikontrolör rõhutab mõistuse reformi vajadust sellel aastal ja viitab üldiselt omavalitsuste haldussuutmatusele. Õiguskantsler väidab, et omavalitsusüksused rikuvad elanike põhiõigusi.
Kas olukord on tõesti nii halb? Kui loeme omavalitsusüksustes riigikontrolli auditite kokkuvõtteid, ei ole olukord sugugi nii hull, vastupidi, omavalitsusüksused on keskvalitsuse ametkondadega võrreldes euroraha kasutuselevõtmisega tunduvalt paremini hakkama saanud. Saanuks veelgi paremini, kui ametkonnad oleks õigeks ajaks ette valmistanud seda reguleeriva dokumentatsiooni.
Riigikontrolöri arvamus, et ainult maakonnatasandil loodavad omavalitsused oleks piisavalt tugevad kõigi ülesannetega toimetulemiseks ja maapiirkondades elanikkonna säilitamiseks, on ekslik, sest on ka muid võimalusi. Elanikkonna maapiirkondadest lahkumine ja ääremaastumine tegelikult mammutomavalitsusüksuste puhul suureneb. Nõustuma peab riigikontrolöri arvamusega, et haldusreformi küsimust ei tohi politiseerida. Seda aga pole Eesti riigis praegu võimalik mitte teha.
Haldussuutmatuse põhjus
Õiguskantsler on mures, et omavalitsustes avastatud puuduste tõttu võivad isikute põhiõigused jääda sageli tagamata ja on tungiv põhjus riigi kiireks ja otsustavaks sekkumiseks ning uue halduskorralduse kehtestamiseks.
Regionaalminister väidab, et loodavad 20 omavalitsusüksust suudavad arendada ka neid potentsiaalseid piirkondi, kellel senini väiksuse tõttu puudusid selleks eelarvelised võimalused; väheneb piirkonna killustatus; väheneb elanike siirdumine senistest väiksematest maakondadest ja valdadest suurematesse keskustesse; väheneb ebavõrdsus omavalitsuste vahel ja suurenevad riigi võimalused delegeerida kohapealsete küsimuste otsustamine omavalitsustele, kus on selleks rohkem infot; kasvab omavalitsuse volikogu ja valitsuse otsuste kaalutletus ja läbipaistvus, kuna konkurentsi tulemusena tekib reaalne opositsioon võimulolijaile, see aitab parandada sisemisi kontrollisüsteeme, vähendada juhtimisvigu ja korruptsiooni; kasvab kodaniku võime kaasa rääkida jne.
Eesti omavalitsusüksused on keskmise suuruse poolest teiste Euroopa riikide omadega võrreldes keskmiste seas, territooriumilt on aga Eesti omavalitsusüksused kõige suuremad. Asustustiheduselt oleme siiski nimekirja lõpuosas.
Eesti omavalitsusüksustele pandud ülesannete mahtu saame kõrvutada Põhjamaade omadega, kus neid on Euroopas kõige rohkem. Omavalitsuste tulud nende samade riikidega võrreldes on aga tunduvalt väiksemad.
Miks on omavalitsusüksused väidetavalt haldussuutmatud? Kui osundatakse, et selle põhjuseks on omavalitsuste ametnike ebapiisav ettevalmistus ja tase, on see vaid üks väike osa tõest. Suuremas osas on selles süüdi omavalitsuste praeguse tulubaasi ebapiisavus ja erinevate ülesannete seadusaktidega ebaotstarbekalt korraldatud täitmine.
Kuna aga riik oma seadustega on kehtestanud omavalitsuste tulubaasi ja andnud ülesanded, siis omavalitsuste finantsilises võimekuses ei saa süüdistada omavalitsusüksusi.
Rootsis pikka aega omavalitsuste liidu juures arenguprojektidega tegelnud Ulf Johanssoni sõnul "oleks majanduskriisi tingimustes haldusreformi lihtsam läbi viia olnud, aga Eesti pole selleks valmis. Eesti vajab enne terviklikku analüüsi, milliseid ülesandeid täidab praegu keskvõim, milliseid omavalitsused ja milliseid kodanikud ise ja kuidas see tulevikus peaks olema. Selgelt peab sõnastama reformi eesmärgi, mida tahetakse selle läbiviimisega võita".
Rootslase sõnul ei tähenda haldusreform ainult suuremaid omavalitsusi, vaid koostöö tegemist omavalitsuste vahel, riigi ja omavalitsuste ning omavalitsuste ja kodanike vahel.
Seega, eesmärgiks ei saa olla suured omavalitsused. Kui aga see on tõesti eesmärk, siis mitte sellepärast, et omavalitsused oleksid haldusvõimekamad ja rikkamad, vaid selleks, et erakondadel oleks lihtsam saavutada omavalitsuste üle kontrolli. Mis on just vastupidine riigikontrolöri üleskutsele mitte politiseerida haldusreformi.
Matemaatiline liitmine ei anna haldusterritoriaalse reformi läbiviimisel soovitud tulemust. Ei anna kahe vaese liitmine rikast omavalitsusüksust, vaid väheneb vaeste omavalitsusüksuste hulk poole võrra.
Kõik uuringud, mis Eestis on tehtud, viitavad sellele, et praktilist rahalist kokkuhoidu omavalitsusüksuste ühendamisest, mille arvel täita neid ülesandeid, mis tänaseni on rahastamata, pole võimalik saavutada.
Väike kokkuhoid on võimalik saavutada mahuefekti arvel, mis võimaldab suuremaid investeeringuid teha kiiremini, samas investeeringute arv ei suurene. Teiseks mastaabiefekti tõttu võib-olla, rõhutan, võib-olla on võimalik valida kvalifitseeritumaid spetsialiste.
Rootsis aastakümneid tagasi läbi viidud haldusterritoriaalse reformi järel pole paljudes kohtades kogukonnad tegelikult siiani ühinenud ega tunnista oma koduvallana suurt sunnikorras ühendatud omavalitsust.
Soomes praegu kehtiva reformikava aluseks on tegelikud arvestused, kui suurel territooriumil, millise elanike arvuga omavalitsuses on võimalik põhitervishoiu ja hoolekandeteenuseid osutada parimas mahus ja kvaliteediga tulenevalt sellel territooriumil kogunevatest tuludest. Sama analüüs tehti ka teiste valdkondade suhtes. Omavalitsustel on nüüd võimalus, kas ühineda või teha ametlikult koostööd teenuste osutamiseks.
Ühinemise jaoks on keskvalitsus näinud ette arvestatavad boonused. Reformi käigus muudetakse ka omavalitsuste rahastamise süsteemi, et neil oleks uutes tingimustes võimalik paremini toime tulla.
Samas on haldusterritoriaalne reform kogu riigis, mitte ainult omavalitsustes, vaid ka riigihalduses. Kaotatakse riiklikud haldusterritoriaalsed üksused ja tugevdatakse maakondlikke omavalitsusliite, kelle ülesandeks on haldus piirkondlikul, loe maakondlikul tasandil. Riik loob läänide asemel paikkondadesse oma toimeüksused, kelle ülesandeks on kontroll omavalitsuste tegevuse üle ja järelevalve erinevates valdkondades ning muude riiklike toimingute tegemine ja lubade väljastamine.
Ma olen põhimõtteliselt nõus, et haldusterritoriaalne reform on ka Eestis vajalik, sest praeguseks vastu võetud seadustega omavalitsustele pandud ülesannete täitmine ei ole optimaalne. Samas ei tea Eesti riigis keegi, kui suures mahus ja millise kvaliteediga teenuseid peaks omavalitsus elanikele osutama.
Millegipärast ei ole kasutatud seadusandlikku võimalust panna omavalitsustele ühiselt täidetavaid ülesandeid. Näiteks, jäätmekäitluses on ebaloogiline korraldada seda ühe väikese elanike arvuga hajaasustusega omavalitsuses. Seadusega oleks võinud ette näha, et seda ülesannet peavad omavalitsused täitma koos territooriumil, kus elab vähemalt 20 000 elanikku.
Ja sellise korralduse alternatiiviks oleks siis omavalitsuste ühinemine, millele riik rakendaks ka tõesti motiveerivad boonused. Ühest küljest oleks niisugune ühinemine vabatahtlik, kuigi selle juures on ka sunni moment, teatud ülesande täitmiseks vajalik kapatsiteet.
Siiski on reformi läbiviimisel igal juhul vaja üle vaadata ja korrastada omavalitsuste tulubaasi kujunemise alused ning tulude suurendamine, sest vastasel juhul jääbki mõni ülesanne alati täitmata.