Mitme Lääne-Virumaa omavalitsuse kogemus näitab, et elektriautod on suvel ja headel teedel suurepärased sõidukid, kuid nendega harjumine võtab natuke aega ning ilmnenud on ka mõned kitsaskohad.
Elektriautoga sõitmine nõuab harjumist ja tähelepanu
Toodi välja, et praegu ei ole veel kiirlaadimispunkte ning tühja aku täislaadimine võtab päris pikalt aega – kaheksa tundi. Kuigi elektriautodel on näidikud, mille abil jälgida, kui palju kilomeetreid saab veel läbida, ei ole need päris täpsed ning seetõttu tuleb arvestada varuga.
Vinni vallal on kokku kasutada neli elektriautot: üks vallavalitsuse, teine Tudu osavalla, kolmas hooldekodu Tammiku Kodu ja neljas MTÜ Johanna käsutuses. Valla sotsiaalnõunik Mirjam Selli ütles, et autod leiavad igapäevast kasutust ning näiteks vallavalitsuse käsutuses oleva autoga ei sõida ainult üks inimene, vaid kõik töötajad, kellel vaja.
Mirjam Selli hinnangul on elektriautod mugavad ning head töövahendid. Aga ikkagi leidub palju tegureid, mis laetud akuga võimalikku läbisõitu mõjutavad. Alati ei ole võimalik ka näidikute järgi täpselt hinnata, kui palju kilomeetreid auto veel läbib. Ette on tulnud ,et elektriautoga on tee peale jäädud. Ta lisas, et talvine kogemus seni puudub, mistõttu on raske kõiki elektriauto häid külgi ja vigu hinnata.
Väike-Maarja valla Simuna piirkonna sotsiaaltöötaja Riina Rajaste sõnul võttis elektriautoga kohanemine tal veidi aega. Harjumatu oli näiteks automaatkäigukast, samuti on mõistlik sellega liikumisel valida ökonoomne sõidukiirus (umbes 85 kilomeetrit tunnis), et aku võimalikult kaua vastu peaks. Riina Rajaste kasutab elektriautot iga päev. Tema teenindatavaid elab näiteks Kärus, Avandusel ja Simuna alevikus. Tavaliselt on ta laadinud autot üle paari päeva ning siis, kui mõõdikute järgi võiks veel umbes kümmekond kilomeetrit sõita. Sotsiaaltöötaja hinnangul on hea pikemaid sõite ette teada.
Tamsalu valla sotsiaaltööspetsialist Milvi Veebel kinnitas, et elektriautot kasutavad eriti koduhoolduse tegijad väga aktiivselt. Kogemused on positiivsed ning teed head ja sõidetavad.
“Muidugi talve ei ole ju olnud, nii ei tea, kuidas libedus mõjub, kuidas elektriautoga lumes ronida,” arutles Veebel.
“Tee peale ei ole keegi jäänud, eks näidikuid tuleb muidugi jälgida,” ütles Rakvere abilinnapea Allar Aron. Auto sõidab tema sõnul üle 130 kilomeetri ühe laadimisega, kui konditsioneer ei tööta. Konditsioneeri tööle pannes on võimalik sõita sadakond kilomeetrit. Talvel, kui kraadiklaas näitab kolmkümmend külmapügalat, on võimalik kilomeetreid läbida muidugi oluliselt vähem.
Aroni hinnangul on elektriauto väga hea linnasõiduk – väike, automaatkäigukastiga ning rooli taha istudes mugav.
Üks laadimiskord läheb Aroni andmetel öise elektriga maksma 1,5-2 eurot.