“Sadam sai ehitatud õigesse kohta. Seda tõendab kas või juba tõsiasi, et 18 aasta jooksul pole sadam vajanud kordagi süvendamist. Enne uue sadama rajamise algust olid sadamas väiksed kaikohad kalapaatidele, sadamat kasutasid piirivalve ning armee,” rääkis sadamakapten Eiki Orgmets.
Sadam alustas tööd kahe kaiga. Peamiselt eksporditi klinkrit ja tsementi ning imporditi tsemenditootmiseks vajalikku toormaterjali. Nüüd on sadamas kaubalaevu vastu võtmas kolm kaid ning sadamas tegutseb ka üks iseseisev sadama operaator – Baltic Tank AS.
Aja jooksul muutus ka läbi sadama liikuv kaup. Praegu on sadama peamiseks käideldavaks kaubaks ümarpuit ning saetööstuste jääkprodukt hakkpuit ja puidugraanulid, oluline osa on killustikul, turbal, tselluloosil, erinevatel agrokaupadel ning samuti tsemendil.
“Positsioneerime end regionaalsadamana, transiitkaupu me ei käitle, soodne geograafiline asend ja hea taristu sadama ümbruses loovad eelduse regiooni kujunemiseks arvestatavaks logistikapiirkonnaks,” lausus Orgmets.
Sadama lähituleviku plaanid hõlmavad uue kai ehitust, mis hetkel on planeeringu ja projekteerimise järgus. Lisaks kaile saab peagi kinnitatud ka sadama tagala maa-ala detailplaneering.
“Uue kai ehituse projektiga loodame ühele poole jõuda sügiseks. Mis n-ö sadama tagalaga edasi saab, pole hetkel veel selge, võimalik, et seal leiab koha mõni tööstuskompleks või puiduterminal,” rääkis Orgmets.
Suuremad plaanid Mahu sadama kohta said avalikuks 2008. aastal, kui sadama omanik Viru-Nigula vald tegi teatavaks kava ehitada Mahu sadamast eeskujulik jahisadam. 2008. aasta oli aga kohalike omavalitsuste jaoks raha laekumise seisukohalt tippaasta ning suurejoonelised kavatsused toetusid ennekõike heale maksulaekumisele valla eelarvesse. Samuti tundsid sadama vastu huvi erainvestorid.
Selles valguses valmis 2009. aastal sadama keskkonnamõjude hindamise akt. Saabunud majanduskriis viis nii huvilised kui ka eelarveraha, millega oleks võimalik olnud sadamat arendada.
Vaikelu sadamas kestab tänaseni ja muutust ei too ka homne päev, sest vald ei ole võimeline investeerima ei sel ega ka järgmisel aastal. Sellele vaatamata usub Viru-Nigula vallavanem Ervins Veitsurs sadama helgesse tulevikku.
“Mahu sobib oma asukohalt hästi Põhja-Eesti väikesadamate ketti, väikesadamad asuvad üksteisest mõõdukal kaugusel, teiste ümbruskonna sadamate areng toeatab kaude ka Mahu sadamat,” kommenteeris Veitsurs.