Turg kui vääramatu ja ettearvamatu jõud määrab kõik. Turg loob kunstlikke vajadusi ja pseudoväärtusi, mille kaudu saaks edendada ja juurutada monopolide teket ning kartellide lepet. Nii saavad monopolistidest ärihaid maailma vägevatega kontinentaalset saaki jagada.
Ramo Pener: Päästke haridus ärihaide käest!
Tootjate ja tarbijate vahelist käitumist suunav (loe: manipuleeriv) turuliider püüab luua illusoorset tasakaalu nõudluse ja pakkumise vahele. Eesmärk on teenida kiiret kasumit. Kõik kaubaks. Ka haridus!
Haridus kui kaup
Haridus on meil juba ammu muutunud mentaalseks kaubaks. Hinna ja kvaliteedi suhte üle tuleb Bologna lepingu põhjal kokku leppida, nii saab haridusturu tülikatest solkijatest kiiremini lahti. Kõrgharidust kui tulusat teenust võiks hakata pakkuma juba gümnaasiumis.
Progümnaasium meil on, nüüd võiks XI või XII klassist avada pro-universitas'e, et maimukesed võimalikult varakult saaksid akadeemilise maitse suhu. Meie võsukestest peavad ju sirguma geenitehnoloogia ja kloonimise arendajad ning GMO edendajad.
Selle eest hoolitsevad koolipapadeks maskeerunud direktorid ja rektorid, kes lähtuvad era- või ärihuvidest, positsioonist globaalsel turul ning kontrollist ressursside üle. Ülejäänud ühiskonnale jääb vaid rõõm kõrvalt jälgida spontaanselt tekkinud haridusturgu ning -kulgu. Raha ja poliitilise eliidi korporatiivne võim reguleerib turge.
Bologna leppe koostajate eesmärk on teatavasti Euroopa rahvusvaheline konkurentsivõime. Rahvaid ja rahvusi ei saa eraldada ühiskondadest ega (sub)kultuuridest. Kahjuks ei näe Bologna lepe ette ametialase ettevalmistuse tõhustamist. Miks on see vajalik?
Aga sellepärast, et riski-, kommunikatsiooni-, protesti- ning elamusühiskonnas puudub noortel enamasti õige ning pikas perspektiivis usaldusväärne orientatsioon.
Enesemääratlemise tasandil puuduvad kindlad pidepunktid. Kui me juba põhikoolis koolitame õpilasi inglise filoloogideks, ärijuhtideks või IT-spetsialistideks, kes siis hakkab tulevikus õppima ja õpetama inimgenoomi dekodeerimise eetilisi aspekte, selle põhjuseid ning tagajärgi?
Me kasvatame (üli)õpilasi moraalses vaakumis ning vaimses inkubaatoris. Bologna leping püüab ühtlustada (loe: nivelleerida) kõrghariduse korraldust ja kvaliteeti, arvestades sellega, et raha reguleerib (dikteerib) sotsiaalseid suhteid.
Haridus kui olek devalveerub - kuue või üheksa kuuga trollijuhiks, kolme aastaga bakalaureuseks, viiega juba magistriks. Huvitav, millise kraadi peaks andma isikule, kes õppis 5+2 süsteemis? Viis aastat ülikoolis ja kaks aastat magistriõppes? Kas sellisel juhul võiks lugeda pool doktorantuurist läbituks?
Kõigile, kes suudavad enam-vähem rahuldaval tasemel kirjutada referaati ning esitada seda magistritöö pähe, antakse pidulikult magistrikraad. Bakalaureusekraadist rääkimata. Isegi düsgraafikute tööd saavad vahel kõrge hinde.
Kes päästaks hariduse plutokraatlike ärihaide ning korporatiivsete politikaanide käest? Aju- ja rahapesu on ühtviisi taunitavad. Miks väike vend peaks suure venna kõik ettepanekud pimesi heaks kiitma? Nõukogude Liidu seadusi me juba täitsime saksa täpsusega. Nord Streami puhul me seda ju ei tee.
Tunnustamist väärivad just need isikud, kes julgevad jääda populistidega (odav poliitiline populaarsus) ebapopulaarsesse opositsiooni. Siin oleks vaja eristada lokaalset, rahvuslikku ning rahvusvahelist tasandit. Riik on ühiskonna ja kogukonna kest ja mitte vastupidi.
Vaja on selgeks mõelda globaalse turu roll globaalses külas, unustamata seda, et globaalselt mõeldes, tuleb ometi toimida lokaalselt. Sotsiaalsete riskide kumulatsioon on plahvatusohtlikult suur, milleks seda siis veel suurendada?
Vastutus või huvid
Paindlikkus rahvuslikus ning rahvusvahelises suhtlemises ei saa muutuda selgrootuseks. Bologna leping räägib kõigi osaliste vastutusest. Arvan, et paslikum sõna oleks siin "huvidest". Vastutus on juba põhimõtteliselt hajutatud.
Bologna leping ei ole asi (loe: püha lehm) iseeneses. Seda tuleb vaadelda kompleksses kontekstis.
Tugevama õigus, sotsiaaldarvinism, võimu kui poliitilise vahendi ülehindamine, vabadusest ja võrdsusest loobumine viivad varem või hiljem parempopulistlikule või -ekstremistlikule orientatsioonile.
Parempopulismi on võimalik defineerida ka integratsiooniideoloogia kaudu, mis baseerub sotsiaalse ebavõrdsuse naturaliseerimisel. Hariduslikku ebavõrdsust pole mõtet süvendada. Rikkused ja riskid on niigi ebaproportsionaalselt jaotatud. Kes ja kus on hinnanud Bologna lepingu riske?
Erinevate riskide ratsionaalne defineerimine ja kontrollimine on väga raske. Riske on raske ennetada, küll aga on võimalik neid hajutada, et mitte sattuda suurkontsernide ja ärihaide lõugade vahele.
Teadusliku ja majandusliku ratsionalismi radikaliseerimine võib viia despootliku režiimini. Organiseeritud vastutustundetus Eesti, Euroopa ja maailma tasandil hindab kõiki nähtusi ja protsesse läbi kasumlikkuse.
Rahvusvaheliste lepingute ja protokollide allkirjastamine võib veelgi vähendada allesjäänud iseseisvust - iseseisvat otsustamist ning vastutamist.
Peame teadvustama fakti, et poolik tõde on täielik vale. Pürgigem siis täieliku tõe poole nii Bologna kui ka kõigi muude lepingute ja alus- või raamdokumentide puhul.