Eesti Karskusliit pühendub alkoholireklaami järelevalvele

Lauri Beekmann
, Eesti Karskusliidu esimees, Euroopa Alkoholipoliitika Allianssi juhatuse liige
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Raigo Pajula.

Alkoholireklaam suurendab alaealiste seas alkoholi tarvitamise tõenäosust - seda kinnitavad korduvate uurimuste tulemused. Alkoholireklaamid idealiseerivad alkoholi tarvitamisega kaasnevat eluviisi, luues noortele pildi lõbusast elust, mis on lahutamatult seotud alkoholiga.


Eesti Karskusliit on pikemat aega pööranud tähelepanu alkoholireklaami negatiivsele mõjule. Möödunud aastal käivitati alkoholireklaami keelustamist toetava manifesti kampaania, millega on tänaseks liitunud palju valitsusväliseid organisatsioone. Usume, et alkoholireklaami keelustamine on üks oluline samm efektiivses alkoholipoliitikas, mis vähendaks alkoholiga seotud kahjusid.



Eesti Karskusliit toetab rahva tervist prioriteediks seadvat alkoholipoliitikat, milles peavad jääma teisejärguliseks võimalikud majandushuvid. Usume, et alkoholi kui sõltuvust tekitava ja enam kui 60 haigusega seonduva aine reklaamimise lubamine ei ole Eesti rahva huvides ning suurendab alkoholi tarvitamist peaasjalikult just noorte seas.



Reklaamikontroll

Lähtudes aga olukorrast, kus alkoholi reklaamimine on seadusega lubatud, on oluline, et alkoholitootjad ja reklaamitegijad seatud piiridest kinni peaksid ning antud valdkond oleks võimalikult tugeva kontrolli all.



Kontrollimisel ja reklaamituru korrastamisel saavad aidata kodanikud oma aktiivsuse ja tähelepanuga. Käivitasime alkoholireklaami järelevalve töörühma, mille eesmärk on jälgida reklaami ja alkoholi turustamise viise. Seaduse kohaselt on rikkumiste korral võimalik esitada tähelepanek tarbijakaitseametile, kes kaebusi menetleb.



Probleemi päevakajalisuse tõestuseks olgu kas või kaks rikkumist käesolevast aastast, millele aktiivne kodanik tähelepanu pööras ning milles tarbijakaitse ka rikkumise tuvastas. Mõlema juhtumiga võib tutvuda töörühma avatud blogis -

http://reklaamivalve.wordpress.com/

.



Reklaamiseadus sisaldab mitu nii-öelda libedat punkti, mille puhul küsimus taandub seaduse tõlgendamisele.



Siinkohal kutsume alkoholi- ja reklaamitootjaid üles olema vastutustundlikumad ja plaanime pöörata tähelepanu nendelegi juhtumitele, kui seadust pole ehk küll rikutud, kuid minnakse vastuollu üldiste moraalinormidega.



Selgitava näitena meenutaksin hiljuti teleekraanidel esitatud Saaremaa viina reklaami, milles möödunud aasta novembrist kehtima hakanud seadusemuudatuse kohane hoiatustekst ("Tähelepanu! Tegemist on alkoholiga. Alkohol võib kahjustada teie tervist.") esitatakse naljatleva lorilauluna, mille lõpus teatatakse justkui sama laulu osana, et "vötame mönuga".



Aktiivsed kodanikud

Hoiatusteksti on seaduseandja seadnud, pidades silmas Eesti kodanike tervist ja tervisekahjusid, mis alkoholi tarvitamisega seonduvad. Alkoholitootja on reklaamiga naernud ühiskondliku alkoholiprobleemi üle ning väljendanud oma suutmatust selle sügavuse hindamisel.



Tõlgendamist ja kodanike tähelepanu nõuab kindlasti ka reklaamiseaduse punkt, mille järgi ei tohi alkoholi välireklaam olla laste- ja õppeasutuste vahetus läheduses.



Kutsume kõiki lapsevanemaid, pedagooge ja ka lapsi ning noori vaatama oma koolide ja lasteaedade akendest välja, et pöörata tähelepanu reklaamidele, mis nendes kohtades kindlasti olla ei tohiks.



Pidades kaugema sihtmärgina silmas alkoholireklaami lauskeelustamist, on alkoholireklaami järelevalve üheks sammuks reklaamituru korrastamisel. Olgem aktiivsed kodanikud!


Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles