Jerzy Buzek: Euroopa Liit muutub demokraatlikumaks

, Euroopa Parlamendi president
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jerzy Buzek.
Jerzy Buzek. Foto: Euroopa Parlament

Sõna "ajalooline" kasutatakse sageli ülemäära. Kuid 1. detsember 2009 läheb Euroopa Liidu ajalukku kui päev, mil jõustus Lissaboni leping ja lõppes pea kümme aastat kestnud arutelu. Leping muudab Euroopa Liidu demokraatlikumaks ning suurendab oluliselt Euroopa Parlamendi volitusi.


Parlamendi õigusloome- ja eelarvevolitused peaaegu kahekordistuvad. Volituste suurendamise üks tähtsamaid valdkondi on ühine põllumajanduspoliitika.



Siin otsustavad parlamendiliikmed esimest korda koos liikmesriikide ministritega nii põllumajanduse õigusaktide kui ka kulutuste üle, mis moodustavad pea 40 protsenti ELi eelarvest. Sama kehtib liidu kalanduspoliitika kohta.



Euroopa Parlament saab koos liikmesriikide ministritega otsuseid langetada samuti sellistes tähtsates valdkondades nagu justiits- ja siseküsimused (sisseränne ja varjupaiga pakkumine, sh taotlejate vastuvõtmise tingimused) ning rahvusvaheline kaubanduspoliitika.



Parlamendiliikmete arvamus saab ministrite omaga võrdse kaalu ELi struktuurifondide kasutamise küsimuses.



Kodanike initsiatiiv


Juba enne volituste suurendamist oli Euroopa Parlamendil koos ministrite nõukoguga kaasotsustamise õigus paljudes valdkondades - nt ELi ühtne turg, keskkond, transport, tööhõive ja arengupoliitika.


Lepinguga täiustatakse meie maailmajao juhtimist, suurendades kodanike ja liikmesriikide parlamentide mõju Euroopa Liidu toimimisele.



Lissaboni leping annab inimestele Euroopa Liidu otsustusprotsessis suurema sõnaõiguse. Näiteks luuakse lepinguga Euroopa kodanike algatus, mis võimaldab miljonil kodanikul, kes esindavad arvestatavat hulka liikmesriike, pöörduda otse Euroopa Komisjoni poole, et too esitaks õigusakti ettepaneku ELi pädevusse kuuluvas valdkonnas. Selline otsene osalus peaks kodanikke üha mõjukamate Euroopa institutsioonidega tihedamalt siduma.



Euroopa Liit on Euroopa, mis põhineb kindlatel väärtustel, nagu vabadus ja solidaarsus.



Leping edendab liidu väärtusi, tuues põhiõiguste harta Euroopa esmasesse õigusesse ja tagades nii Euroopa kodanike parema kaitse. Harta on garantii, et liidu institutsioonid ja õigus ei riku inimõiguste põhistandardeid - Euroopa institutsioonid peavad neist kinni pidama.



Euroopa Parlament toetab hartat kindlalt, ehkki Ühendkuningriik, Poola ja Tšehhi vabariik said läbirääkimistel loobumisklauslid - see näitab ELi paindlikkust ja austust üksikute liikmesriikide jaoks tundlike küsimuste vastu.



Demokraatlik vastutus


Meie Euroopa Liit, mis koosneb pea 500 miljonist inimesest, saab parema demokraatliku vastutuse süsteemi, mille kohaselt iga õigusakt peab kõigepealt läbima liikmesriikide parlamentide kontrolli ning seejärel saama heakskiidu nii ministrite nõukogult, mille liikmed peavad aru andma neile samadele parlamentidele, kui ka Euroopa Parlamendilt, mille kodanikud on otsestel valimistel valinud neid Euroopa tasandil esindama.



Sellist kontrolli ei ole üheski teises rahvusvahelises struktuuris. Kontrolli, mis peaks muutma ELi läbipaistvamaks ja suurendama aruandekohustust Euroopa kodanike ees.



Lissaboni leping võimaldab Euroopal oma kohustusi maailmas tõsisemalt võtta. Liidu välis- ja julgeolekupoliitika kõrge esindaja (mul on hea meel, et selle ameti sai naine, nagu ma soovisin), kellele on abiks äsja loodud Euroopa välisteenistus, saab liidu seisukohti maailmas selgelt väljendada.



Paruness Cathy Ashtonit kui Euroopa Komisjoni asepresidenti ootab jaanuari teisel nädalal kuulamine Euroopa Parlamendis, et hinnata tema sobivust uuele ametikohale.



Olen veendunud, et see uus hääl, mida toetab tugev Euroopa välisteenistus, kus on ühendatud Euroopa riikidevahelise diplomaatia kogemus ja ühenduse pädevus, muudab meie välispoliitika oluliselt tulemuslikumaks.



Arvestades ELi kriisijuhtimismissioonide kasvavat hulka kõikjal maailmas, ootab Euroopa Parlament paruness Ashtonilt läbipaistvuse ja aruandluse tagamist, nagu on meie kohus.



Energiajulgeolek


Liidu välistegevus on tihedalt seotud energiavarustuse ja -julgeolekuga. Lissaboni leping sisaldab tervet energiapoliitika peatükki, mis hõlmab ka energiavarustuse solidaarsust, mille pärast väga paljud eurooplased muret tunnevad.



ELi poliitika eesmärgid on kristallselged - edendada energia siseturgu, ühendada energiavõrgud ja tagada varustus. Leping paneb aluse väga vajalikule ELi ühisele energiapoliitikale - mina nimetaksin seda Euroopa energiaühenduseks.



Läinud aasta jaanuaris lahvatas Vene-Ukraina gaasitüli, mis jättis mitu Kesk- ja Ida-Euroopa riiki (eelkõige Bulgaaria ja Slovakkia) keset talve kaheks nädalaks gaasita. Me nägime, mida liidu poliitika puudumine võib kaasa tuua.



Mingis mõttes oli tegemist 2006. aasta jaanuari sündmuste kordumisega. Lepingus sätestatud energiapoliitika arendamine on seepärast tähtis, vajalik ja mulle südamelähedane: eurooplased ei pruugi mõista kõiki geopoliitika üksikasju, kuid nad saavad aru, kui nende kodudes, haiglates ja koolides on küte välja lülitatud.



Lissaboni leping ei ole eesmärk iseeneses, ka ei ole see täiuslik - see on parandatud eeskirjade kogum liidu poliitika kujundamiseks.



Kakskümmend aastat pärast demokraatlikke muutusi Kesk- ja Ida-Euroopas võin esimese sellest Euroopa osast pärit Euroopa Parlamendi presidendina uhkusega öelda, et meil on nüüd demokraatlikud ja tõhusad eeskirjad, mis võimaldavad täita 27 (varsti võib-olla 28 või 29) liikmesriigi 500 miljoni elaniku soove.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles