Vastus von Seakylli kirjale

Raul Järg
, Rakvere linnavalitsuse peaarhitekt
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Raul Järg.
Raul Järg. Foto: Arvet Mägi

Praegune skulptuur “Noormees jalgrattaga muusikat kuulamas” on teostatud vastavalt skulptuuri autorite skulptor Simson von Seakylli ja arhitekt Kalev Lepiku kavandile, nii sellele, millega ideevõist­lus võideti, kui ka sellele kavandile, mis koostati ehitusprojekti jaoks.

Ei linnavalitsus, linnakunstnik ega ka linna peaarhitekt pole siin teinud mingit isetegevust. Seetõttu jääb meile selgusetuks, mis põhjustab skulp­tuuri ühe autori nõnda suurt pahameelt.

Skulptuuri valmimine oli üsna pingeline nii ajaliselt kui ka rahaliselt. Sellegipoolest sai skulp­tuur avamiseks valmis, kui­gi mitte täpselt sellisena, nagu oli planeeritud. Usun, et avamisel jäi enamiku tähelepanuta, et metallplaatidel olev kaares tekst polnud täpselt selles kohas, kuhu oli algselt kavandatud.

Paraku polnud võimalik paigaldada tekstiga metallplaate, mis valmisid tähtajaks, skulptuuri autorite algse kava järgi, st ratta taha, munakivist künka veerde, markeerimaks ratta teekonda. Põhjus oli lihtne: kaar oli pea poole väiksema raadiusega kui munakivist küngas ning neid tekstiplaate polnud tehniliselt võimalik sinna korrektselt paigaldada nii, et ühtaegu jääks kaar korralik ning selle raadius sobituks künka omaga.

Kuna skulptuuri avamise ajaks ei oleks jõutud uusi, õige raadiusega metallplaate valada, siis otsustasime toona tellija esindajatena paigaldada plaadid ajutiselt skulptuuri ette. Skulptuuri autorid olid lahendusega päri. Lausa nii päri, et Simson ei soovinudki enamat: “Ah, nii sobib ka!” Skulptuur jääb linnaruumi paraku pikemaks ajaks kui lihtsalt üks avamine.

Me ei soovinud saada asja “lihtsalt kuidagimoodi”, vaid parimat - nii nagu kunstnikud seda ise kavandasid. Seetõttu palusimegi skulptoril viia tulemus vas­tavusse nende endi algse idee­ga ning tekitada rattast ja jäl­jest sisuline tervik. Me ei soovinud kindlasti autoritele öelda, kuidas peab skulptuur välja nägema, ja antud juhul oli ilmselge, et soovimatus skulptuur kavandatud kujul lõpetada ei tulenenud kunstilistest kaalutlustest.

Skulptuuri valmimise tihe aja­graafik oli paljuski põhjustatud finantseerimisotsuste keerukusest, kuna tegu oli osalt riigi, osalt linna rahastatud ettevõtmi­sega.

Arvestades raskeid aegu, olid Rakvere linna poolt skulptuu­ri paigutatud vahendid väga suured. Oleme väga tä­nu­likud skulptuuri autoritele skulptor Simson von Seakyllile ja arhitekt Kalev Lepikule, et nad suutsid kiiresti tegutseda, et skulptuur sai tähtajaks valmis ning tasudes õnnes­tus kokkuleppele jõuda. Ja skulptuur on ju väga hea!

Seda enam on meil kahju, et Seaküla Simson, üks skulptuuri autoritest, tunneb end haavatuna. Ütleme talle siinkohal veel kord tänu, ja kui ta soovib, siis on ta oodatud linnavalitsusse, et ühiselt mured lahendada.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles