Tellijale
Kolumn: krüptokunsti katastroof
Digiajastu on olnud revolutsiooniline kunsti kättesaadavuse poolest. Sotsiaalmeedias on kunstnikel võimalik luua oma publik ja jagada oma töid kogu maailmaga, leides nii ka kliente, kellega koostööd teha. Selline ligipääsetavus lubab ka väiksematel ja marginaliseeritumatel kunstnikel välja paista ja elatist teenida. Kuid muidugi kaasneb sellise vabadusega oht, et rikkad hakkavad sellist turgu pahatahtlikult ekspluateerima, et oma rahakotti paisutada.
Viimase paari aasta jooksul on tasapisi päevakorraliseks muutunud krüptokunst. Krüptokunsti põhimõte on see, et eksisteerib kindel unikaalne jada arvutiprotsesse nimetusega NFT (non-fungible token ehk mittevahetatav märgis), mida ostetakse ja müüakse krüptoraha eest. Lihtsustatuna öeldes on see nagu tunnistus, mis näitab, et midagi “kuulub” sulle. Kuigi esmapilgul võib tunduda, et tegu on lihtsalt sama protsessiga, mille käigus näiteks kollektsionäär või galerii ostab kunstnikult maali, kaasnevad krüptokunsti puhul sellise võrdlusega probleemid.