Tuhanded pensionärid ei ole veel makseviisi valinud

Eva Klaas
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Virumaa pensioniamet.
Virumaa pensioniamet. Foto: Teet Suur

Alates veebruarist postkontorites enam pensione ei maksta, neil, kel uus makseviis valimata, tuleb teha seda kiiresti, et saada raha õigel ajal kätte.


Sotsiaalkindlustusamet saatis novembris seni Eesti Posti vahendusel pensioni saanud145 000 inimesele kirja postkontorites raha maksmise lõpetamise kohta.


Pensionärid ja toetuste saajad pidid valima teise makseviisi, kas siis pangakontole, kojukande enda kulul, mõnel juhul on võimalik kojukannet taotleda ka riigi kulul, kuid jaanuari alguseks ei olnud oma valikut teinud veel umbes 20 000 inimest.

Kõigil, kes ei ole kirja saanud, palutakse pöörduda kiiremas korras elukohajärgsesse pensioniametisse või helistada infotelefonil 16106. Sotsiaalkindlustusamet palub ka eakate lähedaste, tuttavate ja naabrite abi. "Tasub eaka inimese käest küsida, kas temani on selline kiri jõudnud ja kas ta on sellele ikka vastanud. Paratamatult on muutused vanemate inimeste jaoks raskemad kui noortele," sõnas sotsiaalkindlustusameti avalike suhete juht Elvi Tonts.

Eakatele keeruline

Sotsiaalkindlustusameti Virumaa pensioniameti direktori Maile Kubjase sõnul oli eilse seisuga Lääne-Virumaal veel umbes 700 inimest, kes ei olnud sotsiaalkindlustusameti kirjale reageerinud.

Ja need inimesed, kes ei ole sotsiaalkindlustusameti kirja mingil põhjusel saanud, loetakse võrdsustatuks nendega, kes ei ole avaldust mingil muul põhjusel esitanud.

"Aga mittereageerijate hulk väheneb kiiresti," lausus Kubjas, täpsustades, et nii-öelda kadunud inimeste leidmiseks tehakse koostööd omavalitsustega.

Rakke vallavanem Andrus Blok ütles, et valda on pöördunud omajagu pensionäre, kes on tundnud huvi, mis edasi saab ja kuidas nad toimima peavad.

"Oleme nende mure alati ära kuulanud ja nii palju kui võimalik, näiteks blanketi täitmisel, aidanud," kinnitas Blok.

Tapa valla sotsiaalnõunik Ene Augasmä­gi sõnas, et vallavalitsusse on pöördunud päris palju pensionäre, kes on mures, kuidas nad veebruaris oma pensioni kätte saavad, ja palunud abi.

"On juhtumeid, et inimene, kes elab Tapalt viieteistkümne kilomeetri kaugusel ja kellel ei ole võimalik liikuda, on taotlenud pensioni kojukannet riigi kulul, kuid taotlust ei ole rahuldatud," tõi Augasmägi näite.

Siis on vallaametnikud aidanud inimestel avalduse uuesti täita ja pensioniametisse läkitada, lootuses, et seda arvestatakse. "Inimesed on ikkagi ärevuses ega tea, mis edasi saab," sõnas Augas­mägi.

"On juhtunud, et esialgu ei ole riigi kulul pensioni kojuviimise taotlust rahuldatud, sest see on täidetud puudulikult või on informatsiooni liiga vähe. Kui aga inimene on lisaandmeid esitanud, on selgunud, et avaldus on põhjendatud," selgitas sotsiaalkindlustusameti pressiesindaja Elve Tonts.

Virumaa pensioniameti direktor Maile Kubjas soovitab inimestel võimalikult selgelt põhjendada, miks soovitakse pensioni kojukannet riigi kulul.

"Mida põhjalikum on avaldus, seda kergem on meil positiivset otsust langetada." Piisav põhjendus pole kindlasti, et nii on mugavam või ei olda nõus kasutama pangaautomaati.

"Kui eitav otsus tundub ikkagi ebaõiglane, põhjendusi pole arvestatud ja inimene ei ole ka uut väljamakse viisi veel valinud, võib otsuse vaidlustada. Kui vaidlusalust otsust ei jõuta veebruarikuu pensionipäevaks üle vaadata, siis keegi oma järgmisest pensionist siiski ilma ei jää. See makstakse välja endisest kohast," kinnitas Tonts.

Pikad järjekorrad
Praegu on Virumaa pensioniametis pikad järjekorrad, näiteks neljapäeva õhtupoolikul ootas elavas sabas teenindamist ligi kakskümmend inimest. Mõni oli oma sõnul järjekorras olnud juba paar tundi.

Laekvere vallas elav naine ütles, et tuli pensionärist isa ja mehega pensioniametisse kohale, et nad saaks vormistada pensioni edaspidi tema arvele. "Nii on kõige lihtsam, sest raha tarvitame nagunii ühiselt."

Virumaa pensioniameti direktori sõnul on püütud olukorda leevendada sellega, et asutus on 1. novembrist alates reedeti kolm ja pool tundi kauem lahti.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles